10 tips voor een goed artikel

0

Met de opkomst van contentmarketing ben je als marketeer of verkoper tegenwoordig ook steeds meer tekstschrijver. Het schrijven van artikelen is namelijk een prima manier om kennis te delen, mits het goed geschreven is. Maar hoe schrijf je een goed artikel? Hieronder een aantal tips en richtlijnen om erbij te houden als je gaat schrijven.

Kop en beeld
De kop is misschien wel het belangrijkste van een artikel; hiermee trek je de aandacht van de lezer. Zorg dus dat een kop kort en krachtig is en de lading dekt; het moet vertellen waar je artikel over gaat. De kop vormt ook een eenheid met de introfoto: dit moet hetzelfde onderwerp hebben. Als kop en beeld niet bij elkaar passen kan het verwarrend zijn waardoor de lezer afhaakt. Een sterke kop en een bijpassend (praktijk)beeld trekken juist de aandacht.

Overzicht
Internet is een vluchtig medium en het is een uitdaging om je lezer vast te houden, zeker als het om een lang artikel gaat. Zorg daarom dat je je artikel overzichtelijk presenteert: maak de alinea’s niet te lang en gebruik tussenkopjes om structuur aan te brengen. Zorg ervoor dat de tussenkop verwijst naar de komende alinea. Maak gebruik van opsommingstekens of schema's om overzicht te houden.

Heb je moeite om de jusite invalshoek te vinden? Draai de rollen dan eens om: bedenk wat je doelgroep wil horen in plaats van wat je wilt vertellen. Houd bij het schrijven altijd je doelgroep voor ogen zodat je tekst aansluit bij hun (voor)kennis.

10 praktische tips:

  1. kop: kort maar krachtig
  2. gebruik geen overbodige leestekens en/of hoofdletters
  3. gebruik niet teveel jargon maar juist korte, actieve zinnen
  4. wees informerend: kennis wordt snel gedeeld
  5. gebruik foto’s die een situatie in de praktijk laten zien
  6. zorg voor leesbaarheid met tussenkopjes en korte alinea’s
  7. praktijkvoorbeelden worden veel gelezen dus laat eens een gebruiker aan het woord
  8. weet goed voor wie je schrijft en pas je tekst daarop aan
  9. gebruik linkjes naar meer informatie en vermeld duidelijk een contactpersoon
  10. laat je artikel kritisch lezen door een collega of relatie

Krijg je ondanks deze tips nog geen letter op papier? Laat het ons weten, dan helpen wij je verder!

Heb je zelf een nuttige tip? Deel 'm onder dit artikel in een reactie!

Categorieën Algemeen

Tags contentmarketing

Reacties Nog géén reacties


Plaats een reactie

Nog geen reacties

Meer RSS