Dé ideale lengte van een artikel…

0

…die bestaat niet. Maar het is wel één van de dingen waar mensen het vaakst naar vragen als ze beginnen met het schrijven van artikelen. Dat terwijl de lengte van een artikel juist één van de dingen is die er het minst toe doet, want lengte zegt bar weinig over de nieuwswaarde of de kwaliteit van een artikel. En uiteindelijk bepaalt dát het succes van een artikel.

Maar we gaan het er toch even over hebben, de lengte van artikelen. Als je dit artikel leest is de kans groot dat je al eerder informatie hebt gezocht over de ideale lengte van artikelen. Hieronder een lijstje met fabeltjes die je dan misschien bent tegengekomen:

  1. ‘Probeer altijd minstens 400 woorden per pagina te gebruiken’
  2. ‘Goede teksten hebben minder dan 300 woorden nodig’
  3. ‘Elke pagina moet meer dan 300 unieke SEO-woorden hebben’
  4. ‘Mensen lezen geen lange artikelen online’

Je ziet al dat sommige van deze statements elkaar tegenspreken. Dat komt omdat het succes van een tekst vaak te maken heeft met andere dingen dan de lengte zelf.

Inhoud is belangrijker dan lengte

Als mensen een automatische afkeer zouden hebben van lange teksten, dan zouden we geen boeken meer lezen. En als teksten niet in staat zouden zijn om in een paar woorden een boodschap over te brengen dan waren we ook niet verknocht aan scheurkalenderquotes en oneliners. Waar het om gaat is dat de tekst aansprekend is, je weet te boeien en je aan het denken zet.

Daarbij is het dus belangrijk om vóór het schrijven van je tekst na te denken over ‘wat wil mijn publiek of doelgroep eigenlijk lezen?’. Vervolgens ga je na welke kennis jij in huis hebt om die informatiebehoefte te vervullen. Uiteindelijk giet je deze informatie in een vorm zoals je doelgroep die het liefst heeft. En dat – in combinatie met de juiste SEO-optimalisatie, maar daarover een andere keer meer – zorgt ervoor dat je doelgroep betrokken raakt bij je tekst.

Doet de lengte van een artikel er dan helemaal niet toe?

Als je bewust bezig bent met je doelgroep en doelgroepgericht schrijven, dan kom je er vanzelf achter dat schrijven voor verschillende doelgroepen en over verschillende onderwerpen leiden tot verschillende lengtes van je artikel. Zo zal je bijvoorbeeld ontdekken dat een artikel met ‘Tien tips om je voederconversie te verhogen’ het best in kort en bondige (maar wel praktische) vorm tot z’n recht komt. Maar als je schrijft over ‘De veranderende toekomst van de landbouw door digitalisering’, dan verwacht je als lezer al gauw een wat omvangrijker, diepgaander stuk. Overigens is het ook zo dat je in een langere tekst meer en beter SEO-strategie kan toepassen. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid in Google, maar het is natuurlijk minstens zo belangrijk dat je tekst op zichzelf goed is, en bovendien uniek is.

Een goede opbouw helpt enorm

Iets wat wel altijd geldt, zowel voor een lang als voor een kort artikel, is dat snel genoeg duidelijk moet zijn wat er te lezen valt en wat de lezer daarvan opsteekt. Dat komt neer op een pakkende titel, een inleiding die vertelt wat je te wachten staat en duidelijke koppen die je gauw naar de gewenste informatie brengen. Een goede opbouw zorgt ervoor dat je lezers mee kan nemen door je artikel. Houd er bij de opbouw van je artikel ook rekening mee dat de belangrijkste informatie als eerste wordt benoemd in het artikel. Als je daar te lang mee wacht, is de kans groter dat lezers afhaken met lezen voordat ze bij het belangrijkste deel zijn aangekomen.

Meten is weten!

Lezersstatistieken geven inzicht in hoe je artikel ‘scoort’. Daarom krijgen kennispartners – bedrijven die hun kennis delen via de websites van Agrio – een eigen Google Analytics dashboard. Hierop kunnen ze op elk moment zien hoeveel mensen de door hun geschreven en geplaatste artikelen lezen, hoe intensief zij de artikelen lezen en hoe ze er terecht zijn gekomen. Dat is ontzettend waardevolle informatie om van te leren bij het schrijven van andere artikelen.

Wil jij schrijven voor je bedrijf?

Misschien lees je dit wel omdat je wil weten of het zinvol is om voor jouw bedrijf te gaan schrijven en kennis te delen. Agrio denkt daar graag in mee. We zien dat vrijwel elk bedrijf waardevolle, interessante kennis in huis heeft voor hun doelgroep. Een flink aantal bedrijven in de agrarische sector zijn al actief bezig met het delen van deze kennis door middel van Agrio’s kennispartnerschap. Daarmee helpt Agrio bedrijven een hand met het actief bereiken van hun doelgroep. De kennis die zij delen heeft, in de juiste vorm, ontzettend veel verkoopwaarde voor de diensten of producten die zij aanbieden! Eens van gedachten wisselen over hoe jouw bedrijf dat ook kan doen? Bel dan 0314-62 64 35 of mail naar marketing@agrio.nl.

Op zoek naar meer handvaten voor een goede tekst? Hier lees je 10 tips voor het schrijven van een goed artikel!

Categorieën Algemeen, /website

Tags ideale, lengte, kennispartner, kennispartnerschap, inhoud, artikel, content, contentstrategie, schrijven, copywriting, google, Google Analytics, opbouw, meten, lezersstatistieken, doelgroep

Reacties Nog géén reacties


Plaats een reactie

Nog geen reacties

Meer RSS