Met content naar leads

0

Hoe zorg je ervoor dat de content die je maakt ook echt door de juiste persoon gelezen wordt? Dat is een vraag waar veel (content) marketeers dagelijks mee te maken hebben. Want je wilt je verhaal op het juiste moment aan de juiste persoon vertellen. Maar wat is de juiste persoon en het juiste moment? Een customer journey helpt om dat concreet te maken.

Er zijn verschillende modellen om een customer journey in te richten, van het klassieke AIDA tot het nieuwere See-Think-Do-Care model van Google. Al deze modellen lijken misschien heel verschillend maar in de basis zijn ze gelijk. Ze hebben allemaal de vorm van een trechter (ook wel salesfunnel) en zetten de verschillende fases van een (potentiele) klant centraal.

Contentmarketing helpt je vooral in de beginfase van de klantreis. In deze fase is een klant nog geen klant. Daar moet je rekening mee houden bij het maken van content. Je merk en/of product zijn nog onbekend. De content voor deze eerste fase is informerend en gericht op bewustwording. Je informeert over een algemeen probleem en laat zien dat je hier gedegen kennis over hebt.

In de volgende fase is je potentiele klant zich al bewust van een probleem en gericht op zoek naar een oplossing. Een keuzemoment komt dichterbij maar er moet nog wel een afweging gemaakt worden. Hij verdiept zicht verder in verschillende merken en producten en zoekt reviews en klantervaringen van anderen. De content in deze fase sluit daarop aan met gebruikerservaringen. Laat een goede klant bijvoorbeeld vertellen over jouw product.

In weer een volgende fase komt de behoefte aan specifieke informatie als prijs, levertijd en voorwaarden die de keuze gaan bepalen. Dit is het moment om persoonlijk contact op te gaan nemen en de nieuwe klant te verwelkomen. De content heeft zijn werk gedaan en de klant op het juiste moment van de juiste informatie voorzien zodat hij de juiste keuze kan maken.

Dat die keuze ook de juiste was, wordt in de laatste fase bepaald. De fase waarin je je klant behoudt (of niet). Zaken als service en persoonlijk contact zijn hierbij heel belangrijk.

Werk jij al met een customer journey? En wil je weten hoe content jou kan helpen aan leads? Laat het weten, we denken graag met je mee!

Categorieën /website, Algemeen

Tags contentmarketing

Reacties Nog géén reacties


Plaats een reactie

Nog geen reacties

Meer RSS