Alles draait om de klant

De Agrarische Klantreis in vijf fases

1 oktober 2022 Klantreis

Steeds meer bedrijven merken, al dan niet ingegeven door de coronacrisis, dat de oude manier van marketing en sales niet meer zo werkt als ze gewend waren. Koude acquisitie en jezelf naar binnen praten is verleden tijd. Zeker wanneer je op zoek bent naar langdurige klantrelaties. Ook boeren willen niets opgedrongen krijgen.

Er is een ongelooflijke hoeveelheid informatie beschikbaar op het internet. Boeren zoeken daarom steeds vaker zelf naar oplossingen, lang voordat ze bij jou uitkomen. De traditionele salesfunnel is daarom niet langer representatief voor de manier waarop boeren zich voorbereiden op een aankoop.

Dat aanbrengen kan in vier stappen:

  1. Kies een onderwerp dat jouw lezer interessant vindt;
  2. Structureer je blog met een pakkende kop, lead, sub-headers en voldoende witruimte;
  3. Breng op de juiste manier promotie aan;
  4. Optimaliseer de blog voor zoekmachines.

Bij moderne marketing & sales draait alles om ‘de klant’

De basis van marketing in de agrarische sector is in de huid kruipen van de boer en doorgronden wat zijn of haar behoefte is. Daarvoor moet je achterhalen waardoor deze behoefte is ontstaan en ervoor zorgen dat je op dat moment niets verkoopt maar de klant helpt. Meer richten op de grote ‘vergeten massa’ en in plaats van verkopen je gaan bezighouden met de vraag: Hoe kan ik ‘de boer’ zo goed mogelijk helpen? Geef Aandacht. Luister met Aandacht. Help met Aandacht.

Om je te helpen de boer beter te begrijpen, hebben we samen met onze partner Kranz Collins het klantreismodel voor de agrarische sector gemaakt. Het laat zien hoe ‘de boer’ zich voorbereidt op een aankoop. Dit model is daarom ook geen funnel, maar een reis. Op elk moment kunnen nieuwe potentiële klanten aan hun reis beginnen. De afgelopen maanden werd nog duidelijker dat de klantreis de basis is voor de totale marketingstrategie. Voor marketeers is het een doorlopend proces waarin je met de juiste feedback en (data-)inzichten kunt sturen om de reis steeds verder te optimaliseren.

De agrarische klantreis in vijf fases

  • Bewust worden
  • Onderzoeken
  • Beslissen
  • Kopen
  • Gebruiken

We nemen de stappen van de klantreis één voor één met je door om je te inspireren voor je zoektocht naar de ideale klantreis voor jouw toekomstige klanten. Je krijgt inzicht in de manier waarop ‘de boer’ zijn keuze maakt en je gebruikt dit om je marketing-, sales- en servicestrategie hier naadloos op aan te sluiten. Zo laat je je bedrijf - maand in maand uit - structureel groeien.

Tip
Tussen de stappen zit soms dagen tijd, soms slechts een paar minuten. Soms ook weken, zelfs maanden. In de praktijk slaat de klant nooit bewust of onbewust een stap over. Sla zelf dus ook geen stappen over. Want voordat je het weet, raak je de klant kwijt.

alt

Bewust worden

De klant wordt zich bewust van een probleem of een wens

Denk bijvoorbeeld aan een risico, een tegenvaller, een angst of ontevredenheid over iets. Hij ziet dat iets beter zou kunnen. Hij wil hier meer over weten. Dit is het startpunt om te gaan onderzoeken. Er is nu dus nog geen directe behoefte voor een product of dienst.

Tip: achterhaal de trigger

Waardoor wordt de klant zich bewust? Hoe voelt jouw klant zich nu? En hoe kun jij daarbij aansluiten?

alt

Onderzoeken

De boer onderzoekt zijn probleem of wens en de mogelijke oplossingen

De boer gaat op zoek naar informatie, via diverse kanalen. Wat is de oorzaak van zijn probleem? Hebben anderen dit ook? Waarom heeft hij deze wens? Welke opties heeft hij? Zelf oplossen of hulp inschakelen? Hoe werkt dat dan? Wie kan helpen?

Tip: achterhaal welke informatie jouw doelgroep zoekt

Via welke kanalen? Welke vragen stellen ze? Welke zoektermen gebruiken ze daarbij? Welke oplossingen vinden ze?

alt

Beslissen

De boer wikt, weegt en neemt een beslissing

De boer heeft nu een paar mogelijke aanbieders. Hij heeft ook een aantal eisen en kenmerken die hij belangrijk vindt en scant hierop de aanbieders. Dit kan een rationele vergelijking zijn, maar dat hoeft niet. Zo’n beslissing kan ook uit het hart en/of impulsief worden genomen. Hij hakt de knoop door en
gaat kijken hoe hij tot de koop over kan gaan.

Tip: Achterhaal welke aanbieders jouw doelgroep ziet en hoe deze doelgroep de vergelijking maakt

Op welke kenmerken worden deze vergeleken? Wordt er een rationele of een emotionele beslissing genomen? Is het een weloverwogen of impulsieve beslissing?

alt

Kopen

De boer koopt het product of de dienst

Hoe werkt dat? Via een vestiging, of online? Eerst een kennismaking? Krijgt hij een offerte? Kan hij het meteen krijgen? Wordt het verzonden? Hoe kan hij betalen? Kan hij over al deze dingen informatie vinden? Heeft hij nu nog steeds een goede indruk? Een wolk aan vragen boven het hoofd van de klant. Pas als het duidelijk is, gaat hij tot aankoop over. Krijgt hij een bevestiging? Als het koopproces niet naar wens verloopt, kan de boer in deze fase nog steeds afhaken.

Tip: maak je koopproces duidelijk

Kan de boer alle informatie vinden? Wat vindt jouw doelgroep prettig? Het helpt als je het hele proces uittekent. Je ziet dan al snel of het eenvoudig genoeg is voor de klant.

alt

Gebruiken

De boer gebruikt het product of de dienst

De boer krijgt het product of de dienst geleverd en gaat het gebruiken. Is dit naar tevredenheid? Wordt zijn probleem verholpen of zijn wens vervuld? Staat hij open voor meer aankopen? Vertelt hij over zijn ervaringen? Wat gebeurt er als er iets misgaat? Waar kan hij terecht bij problemen, klachten, verhindering, onduidelijkheden? Hoe worden deze hulp en service ervaren?

Tip: zorg dat de klant meer dan tevreden is

En vertelt hij dit door? Hoe dan? Inspireer jij hem om meer te proberen of te kopen? Kan hij makkelijk hulp of service inschakelen.

De klantreis als basis van je marketing en sales

De kunst is om bij iedere stap ‘de klant’ te helpen zodat hij hier supertevreden uit komt. Zo creëer je bij 'de klant' voorkeur voor jouw merk, zodra hij in het koopstadium is beland. Maar er is nog een belangrijk voordeel: tevreden mensen uit iedere stap van de klantreis zullen mooie ambassadeurs voor je zijn, ook al worden ze zelf geen klant. Zij gaan reclame voor je maken als ze binnen hun kring iemand kunnen helpen door jou aan te bevelen. Dat heeft veel meer impact dan wanneer je zelf reclame maakt of je bestaande klanten dat voor je doen. Daarom is deze klantreis de basis voor dat op ieder niveau voor nieuwe klanten kan zorgen.

Aan de slag

Heb je al een hoop goede content, en wil je hier gestructureerd meer bereik en leads mee genereren? Neem dan contact met ons op.

Lees meer over Klantreis