De klantreis

Dé basis voor jouw marketing en salesplan

29 oktober 2021 Klantreis

Alle begin is moeilijk. Of toch niet?
Als directeur of marketingmanager kan het ontzettend lastig zijn om te bepalen waar je je op focust met je marketingwerkzaamheden. Ga je volop adverteren in Google? Actief aan de slag met social media? Of toch iets met video?

De bovenliggende vraag is: hoe zorg je ervoor dat je marketing-inzet daadwerkelijk iets oplevert? Hoe creëer je daadwerkelijk rendement? Hoe weet je dat jouw investering in die campagne zich ook echt terugverdient?

Als ook jij op zoek bent naar een stukje zekerheid ben je niet de enige. Veel marketeers worstelen hier dagelijks mee. Soms ligt er wel een plan, maar niet onderbouwd. Er is wel een visie, maar niet strategisch. Er is wel kennis, maar hoe je deze het beste laten samenwerken is niet duidelijk.

De kracht van succesvolle marketing zit 'm in het ontwerp
Net zoals de aannemer een ontwerp nodig heeft van de architect, kun je als marketeer ook heel gericht een blauwdruk ontwerpen om jouw ideale klant te bereiken. Een blauwdruk waarin uitgewerkt staat welke stappen hij doorloopt in het aankoopproces. Het voordeel van deze blauwdruk is dat je precies weet voor welke stap je content gaat maken en via welke communicatiekanalen je dit gaat delen.

Deze blauwdruk hebben wij concreet gemaakt aan de hand van de Agrarische Klantreis, en dit is hoe het werkt:

Dit is de Agrarische Klantreis

En nu zelf aan de slag
De klantreis kun je ook gebruiken om jezelf een spiegel voor te houden. Pak eens een velletje papier, zet je ideale klant in het midden, neem een product in gedachte en schrijf eens uit hoe deze ideale klant voor elke fase van de klantreis zijn aankoopproces doorloopt. Maak het jezelf niet te moeilijk en pas de brainstorm-manier toe: schrijf alles op wat er in je opkomt. Alles is goed.

Ongetwijfeld zul je op zaken stuiten waar je nog nooit over nagedacht hebt. Je zult mogelijkheden zien waar je nog nooit eerder bij stilgestaan hebt. Dat maakt de klantreis ook zo interessant en leerzaam: door scherp naar het aankoopproces te kijken dwing je jezelf om heel goed na te denken over welke stappen jouw klant moet zetten.

Vind je het lastig? Of heb je moeite om jouw ingevulde klantreis door te vertalen een marketingplan? Laat het gerust weten als je er eens samen met ons naar wilt kijken.

Lees meer over Klantreis