
3 op de 4 boeren ervaart werkgeluk
+1300 boeren in de Sterke Erven Monitor 2025
Hoe onzeker de tijd ook is, hoe snel veranderingen ook gaan, uiteindelijk draait het niet om wat er gebeurt, maar om hoe je ermee omgaat. Blijf je gericht op die stip aan de horizon? Ook als de weg er naar toe vol bochten en barrières is? En hoe zit dat bij de boer? Hoe ziet hij de toekomst voor zich? En wat heeft hij nodig om daar te komen?
De Sterke Erven Monitor geeft inzicht in de kansen en zorgen die boeren zien. Met deze kennis maken we content die hen echt vooruithelpt en ondersteunen we kennispartners in het beter bereiken van hun ideale doelgroep.
De vierde editie van het onderzoek is in augustus 2025 uitgevoerd en ingevuld door 1.310 respondenten uit alle sectoren.

Hier ben ik trots op:
Dat we al meer dan 100 jaar hier boer zijn.
Sterke Erven Monitor 2025
Werkplezier groeit onder boeren
Driekwart van de boeren heeft plezier in het vak en dat aandeel groeit: van 72% in 2021 naar 73% in 2023 en 75% nu. Werkgeluk is niet alleen prettig, het rendeert: wie met plezier werkt is veerkrachtiger, stressbestendiger, creatiever én productiever. En dat zijn slechts enkele van de vele positieve effecten van werkgeluk.
Welke kansen zien boeren, en kijken jongeren daar anders naar?
Voor het eerst peilden we in de Sterke Erven Monitor doelsturing (KPI’s) als motor voor bedrijfsontwikkeling. De uitkomst: jonge boeren (31%) zien hier veel vaker kansen in dan oudere boeren (16%). Melkveehouders zien hier duidelijk het vaakst kansen in (20%), akkerbouwers het minst vaak (12%).

Hier ben ik trots op:
Ik produceer hoogwaardig voedsel voor de Nederlandse consument.
Sterke Erven Monitor 2025
Trots die geluk voedt
Geluk en verdiende trots gaan vaak hand in hand. Op jezelf, je gezin, je werk: zolang trots niet om superioriteit draait, maar om prestatie, bijdrage en verbinding, werkt ze als motor voor geluk. Waar zit die trots? We vroegen het boeren, en hieronder zie je het resultaat. Hoe groter het woord, hoe meer boeren het noemden.

Wil je weten wat er speelt?
Blijf dan dicht bij je doelgroep. Praat met je klanten. Doe onderzoek. Of gebruik onze inzichten. Wij volgen jouw doelgroep namelijk op de voet. Weet jij al...
- Welke zorgen spelen er? Wat houdt hen ‘s nachts wakker?
- Wat zijn hun doelen en toekomstdromen?
- Wat weet jouw boer (nog) niet, maar wel zou moeten weten om goede keuzes te maken?
- Welke frustraties, twijfels of misverstanden leven er?
- Welke alternatieven worden overwogen?
- Welke overtuigingen houdt hij aan, ook als die niet (helemaal) kloppen?
- Wat willen zij bereiken, en welk gevoel hoort daarbij?
- Wat weerhoudt hen, en welke excuses houden zij zichzelf voor?
Met meer inzicht in jouw doelgroep, kun je content maken die voor hen écht relevant is. Juist nu platforms strenger filteren wat jouw ideale boer te zien krijgt, wil je dat jouw verhaal naadloos aansluit op zijn informatiebehoefte, bewust én onbewust. Daar helpen wij je graag bij.
Meer weten over jouw doelgroep? Boek vrijblijvend een Sessie Ken De Boer

Marloes ten Oever




