Agrarische jongeren op social media

Hoe gebruiken zij socials om bij te blijven in het boerenvak?

28 January 2025 Onderzoek

Hoe gebruiken agrarische jongeren social media om bij te blijven in hun vak? We vroegen het aan 328 boeren, boerenzonen en -dochters tussen de 17 en 36 jaar, het hart van de Millennial-generatie (1981-1996) en Generatie Z (1997-2012). Welke platforms gebruiken zij het meest voor vakinformatie? En hoe verschilt hun gebruik van social media ten opzichte van jongeren in het algemeen?

Het Grote Jongerenonderzoek

Om het verschil te begrijpen tussen agrarische jongeren en hun leeftijdsgenoten, moeten we eerst kijken naar hoe ‘burgers’ social media gebruiken. Hoe bewegen Millennials en Gen Z zich doorgaans op deze platforms? Het Grote Jongerenonderzoek 2024 van Mediahuis biedt inzicht. Dit onderzoek verzamelde de meningen van 2.716 jongeren, verdeeld in de leeftijdsgroepen 15-21, 22-28 en 29- 35 jaar. De resultaten tonen aan welke platforms het populairst zijn onder deze leeftijdsgroepen en hoe hun social mediagebruik zich ontwikkelt.

  • WhatsApp is het meest gebruikte platform (91%).
  • Instagram (83%) en YouTube (81%) zijn ook erg populair, waarbij Youtube vooral in trek is bij jongeren tussen 15 en 21 jaar.
  • Facebook blijft dalen, vooral onder de jongste groep, die laat het platform links liggen.
  • Snapchat wordt meer gebruikt dan Facebook.
  • TikTok groeit en is vooral populair bij jongere gebruikers.
  • LinkedIn groeit gestaagd, opvallend vooral onder jongeren van 15-21 jaar.
  • Discord, X (voorheen Twitter), BeReal en Twitch nemen af in populariteit.
  • Telegram blijft stabiel met 12% gebruikt.

Volgen agrarische jongeren deze trends ook?

We maakten we een rondje langs de digitale velden en vroegen de deelnemers aan ons onderzoek hoe zij platforms zoals WhatsApp, Facebook en X inzetten. En wat blijkt? WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en Snapchat zijn de meest gebruikte platforms onder agrarische jongeren. X, TikTok en LinkedIn worden aanzienlijk minder vaak gebruikt. Opvallend is dat TikTok, een favoriet onder Gen Z, bij agrarische jongeren minder populair is: slechts 28% van de respondenten gebruikt dit platform.

Social media als kennisbron

Vermaak, netwerken, inspiratie – social media draait allang niet meer alleen om plezier. Gebruikers raadplegen deze platforms ook om vakkennis op te doen en specifieke informatie te vinden, en dat geldt net zo goed voor boeren. Welke platforms zetten jonge boeren het meest in om vakinformatie te verzamelen? Dit zijn de meest opvallende resultaten.

  • WhatsApp: Bijna alle agrarische jongeren gebruikt WhatsApp, waarvan ongeveer de helft via dit platform vakinformatie verzameld. Informatie uitwisselen gebeurt op Whats app het meest via privécontacten en WhatsApp-groepen.
  • Facebook: 63% van de agrarische jongeren is actief op Facebook, waarbij 80% het platform gebruikt om vakinformatie te vinden. Vooral agrarisch nieuws via de Facebookkanalen van vakmedia en de updates van collega-boeren worden gevolgd.
  • YouTube: Bijna driekwart van de agrarische jongeren gebruikt YouTube, en 80% daarvan kijkt actief naar video’s om bij te blijven in het boerenvak. Dit gebeurt vooral via video’s van collega-boeren, bekende personen uit de sector en de kanalen van vakmedia.
  • Instagram: 59% gebruikt Instagram, waarvan de helft het platform inzet voor vakinformatie. Vooral het volgen van collega-boeren en agrarisch nieuws via vakmedia wordt door de jonge boeren genoemd.
  • Snapchat: 58% van de agrarische jongeren gebruikt Snapchat, maar slechts 18% gebruikt het om vakinformatie te verzamelen. Het platform lijkt vooral voor sociaal gebruik populair.
Millenial

Socialmediagedrag van jonge boeren

De jonge boer is geen typische Millennial of Gen Z als het gaat om socialmediagebruik. Platforms zoals TikTok en Snapchat worden door veel jongeren gebruikt voor entertainment en educatie, maar dat geldt niet voor agrarische jongeren. Zij zetten deze platforms minder in voor vakinformatie. In plaats daarvan richten ze zich vooral op WhatsApp, Facebook en YouTube om actief agrarisch nieuws, kennis en updates uit hun sector te verzamelen.

Wil je meer weten?

Ons onderzoek duikt dieper in op hoe agrarische jongeren social media inzetten, van het volgen van vakmedia en communities tot hun voorkeuren voor platforms zoals WhatsApp en YouTube. Benieuwd naar alle resultaten en hoe je deze kennis kunt gebruiken om deze doelgroep beter te bereiken? Neem contact met ons op, dan praten we je graag bij.

Deel dit artikel
LinkedInWhatsApp

Lees meer over Onderzoek