Beginnen met schrijven

In vier stappen naar een kwalitatief goed artikel

7 January 2021 Contentmarketing

Het gedrag van de consument verandert de afgelopen jaren sterk. Mensen worden steeds kritischer, hun aandachtsspanne neemt af, en voor jouw artikel zijn er letterlijk miljarden alternatieven. Is je artikel niet interessant? Voelt het als reclame, en lijkt het clickbait? Of is er geen touw aan vast te knopen en staat het vol met spelfouten? Dan kun je het wel vergeten…

Zorg ervoor dat wanneer je een artikel schrijft, het aan een minimaal niveau aan kwaliteit voldoet. En hoewel schrijven een ‘oefening-baart-kunst’-vaardigheid is kun je met een paar eenvoudige tips al heel wat kwaliteit aanbrengen.

Dat aanbrengen kan in vier stappen:

  1. Kies een onderwerp dat jouw lezer interessant vindt;
  2. Structureer je blog met een pakkende kop, lead, sub-headers en voldoende witruimte;
  3. Breng op de juiste manier promotie aan;
  4. Optimaliseer de blog voor zoekmachines.
Kies een onderwerp

Stap 1 - Kies een interessant onderwerp

Maak het interessant


Zou jij iets kijken wat jezelf niet interessant vind? Precies, kies dus een onderwerp waarmee je inspeelt op het interessegebied van jouw doelgroep. Iets waarmee jij antwoord kan geven op hun vragen, en kan helpen bij hun probleem.

Hoe je dat doet? Verplaats jezelf in je doelgroep, en vraag jezelf af wat zij interessant zouden vinden. Waar loopt jouw doelgroep tegenaan? Wat willen zij weten? Welke onderwerpen zouden bij jouw lezer aanslaan?

Directeuren en managers zijn vaak geneigd om over het product of bedrijf te praten, en over het algemeen sluit dit niet aan bij de vragen van de lezer. Raadpleeg daarom ook eens je collega’s van bijvoorbeeld de klantenservice of verkoop. Welke problemen en vraagstukken horen zij terug van klanten? Grote kans dat zij goed op de hoogte zijn van wat er speelt bij je doelgroep en weten welke onderwerpen voor hen interessant zijn.

  • Tip! Onthoud dat mensen in het begin nooit direct op zoek zijn naar jouw product. Ze zijn op zoek naar meer informatie over hun probleem, en mogelijke oplossingen ervoor (dus niet: Nike hardloopschoenen met vernieuwde dempingtechnologie, maar: Pijnlijke gewrichten na hardlopen). Maak jouw product dus niet het onderwerp, maar zorg voor herkenning en schrijf over hun probleem. Alleen dan zul je gevonden worden in zoekmachines.
  • Stel, iemand is op zoek naar informatie over hoe hij meer rendement uit zijn koeien kan halen. Gebruik dan geen kop zoals ‘Verdien jaarlijks duizenden euro's met extra lactatie’. Geen enkele boer zal dit als zoekterm invullen. Gebruik een kop die aansluit bij het probleem, bijvoorbeeld: ‘Haal meer rendement uit vee: vijf tips om de levensduur te verlengen’. Deze kop bevat meerdere zoektermen die aansluiten bij het probleem, en zullen bij de zoeker direct voor herkenbaarheid zorgen.
Bellen

Stap 2 - Structureer de tekst


Zelden lezen mensen een blog van begin tot eind. Optimaliseer de blog door structuur aan te brengen. Dit maakt het overzichtelijk voor de lezer én voor de zoekmachines. Dit betekent een kop die uitnodigt tot verder lezen, een lead die de lading dekt, en juiste sub-koppen zodat lezers zo snel mogelijk de informatie kunnen vinden waar zij naar opzoek zijn.

De kop


Les 1 in de journalistiek: de naam van een artikel wordt geen titel genoemd, maar een kop.

De kop is het allereerste wat een bezoeker leest, dus zorg ervoor dat de kop de aandacht trekt en goed de lading dekt.

  • Tip! Voorkom clickbait! Als lezer is niets zo vervelend als een sensatie-gerichte kop en teleurgesteld worden met een artikel waarvan de inhoud niet aansluit. Een misleidende kopp kan ertoe leiden dat bezoekers niet meer zullen terugkeren en kan schadelijk voor het imago zijn.
  • Tip! een goede kop bedenken kan soms ongelofelijk lastig zijn. Besteed in het begin niet teveel tijd aan het bedenken van de perfecte kop, want achteraf pas je het vaak toch nog wel aan. Bedenk een goede werktitel, ga aan de slag met je tekst en perfectioneer de kop later als de hele tekst staat.

De lead


De lead is een eerste verdieping die volgt vanuit de kop, en is bedoeld om de lezer verder mee te trekken in het artikel (wat dat betreft heeft een stuk tekst veel overeenkomsten met een buyers journey, waarbij elk stukje content de klant door de klantreis heen trekt!).

Maak duidelijk wat het doel is van het artikel en geef aan wat je gaat vertellen over het mogelijke probleem dat de lezer heeft. Net als de kop moet ook de lead goed de lading van het artikel dekken. Begin ook hier niet direct jouw oplossingen te strooien, maar zorg voor herkenbaarheid bij de lezer door een goede omschrijving te maken van zijn situatie en probleem.

Als je de lezer hier al kwijt raakt weet je zeker dat hij de rest van het artikel niet zal lezen.

Het rest van het artikel


Dit is het belangrijkste gedeelte waarin je echt de verdieping zoekt en de lezer meeneemt in het verhaal. Voor jouw lezer zal in dit deel de meest waardevolle informatie staan. Er is geen vast stramien dat het meest effectief is. Het verschilt per onderwerp hoe je dit deel het beste kunt inrichten. Wel zijn er een aantal spelregels die helpen om de tekst zo goed als mogelijk op te maken:

  • Volgorde informatie

    1. Chronologie
    Hoe vertel je nou het beste jouw verhaal of boodschap? De voor de meest hand liggende is natuurlijk chronologisch. Echter zal jouw lezer doorgaans op zoek zijn naar informatie over een probleem en een oplossing, en niet zozeer een verhaal met een bepaald tijdspad.

    2. 5W’s en de H
    In de journalistiek wordt veel gebruikt gemaakt van de 5W’s en de H, en oprolbaarheid van een tekst. De 5W’s en de H staan voor Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, en Hoe. In de journalistiek is het belangrijk dat in nieuwsberichten antwoord wordt gegeven op al deze vragen. De oprolbaarheid van deze vragen betekent dat het belangrijkste nieuws bovenaan staan en steeds wordt aangevuld met informatie dat net iets minder belangrijk is. Zie dit als een soort trechter of piramide op de kop. Iedere keer als je de laatste alinea weghaalt is de essentie nog steeds duidelijk.

    Dat kan een uitgangspunt zijn, maar leent zich wel voor een vooral feitelijke weergave van gebeurtenissen.

    3. Het piramideprincipe
    Het piramideprincipe is een communicatiestructuur die uitgaat van de ontvanger, en dus op een manier die voor jouw lezer of kijker het meest wenselijk is. In het piramideprincipe begin je met de kernboodschap, en onderbouw je deze kernboodschap, stapsgewijs, op basis van vragen van de ontvanger:


In de video is het voorbeeld gebaseerd op een presentatie voor een webinar, maar deze methode leent zich uitstekend voor het schrijven van artikelen. Voor geschreven tekst is het bij deze structuur wel belangrijk dat je kernboodschap inleidt aan de hand van de situatie en het probleem.

  • Lengte
    De juiste lengte bepalen voor een tekst is erg lastig. Ook hierbij is geen heilig getal. Belangrijk is dat de tekst volledig interessant blijft voor de lezer en hij niet met vragen achterblijft. Het advies is dus om dat vooral als uitgangspunt te nemen. Ook hierbij kan het piramideprincipe je helpen; zorg ervoor dat je alle vragen beantwoord die je kernboodschap bij de kijker oproept.

Opmaak


Minstens zo belangrijk als een goede inhoud is de opmaak van de tekst. Een artikel moet prettig weglezen. Ook hiervoor zijn een aantal spelregels:


1. Alinea’s en subkoppen

Verdeel de tekst in subonderwerpen en plaats dat in aparte alinea’s. Dit artikel is een schoolvoorbeeld. Gebruik ook subkoppen. Dat draagt bij aan de leesbaarheid van de tekst, en helpt de lezer gericht naar informatie te zoeken binnen een artikel.

Overigens is het niet nodig om letterlijk elke alinea te voorzien van een subkop. Zorg er daarnaast voor dat een subkop ook echt de lading van de alinea dekt.


2. Witruimte

Het spreekt redelijk voor zich; witruimte is de ruimte de ruimte tussen de tekstregels en om de tekstblokken heen. Witruimtes worden ingezet om de tekst meer rust te geven en de leesbaarheid te vergroten. Als je het gebruik van alinea’s en subkoppen goed gebruikt, komt witruimte vaak vanzelf al. Het is prima om wat extra witruimte toe te voegen door bijvoorbeeld in plaats van één enter er twee of drie te gebruiken bij overgangen van onderwerpen. In dit artikel zit er bijvoorbeeld één enter tussen de alle alinea’s en subkoppen en twee tussen de Stappen (stap 1, stap 2, stap 3 en stap 4).


3. Bulletpoints

Opsommingen zorgen ervoor dat je tekst overzichtelijk wordt en - daar is ie weer - vergroten de leesbaarheid. Opsommingen kun je herkenbaar maken door middel van opsommingstekens, oftewel bulletpoints.


4. Media

Afbeeldingen, foto’s, animatie, video, etc.; door middel van media kun je je verhaal heel veel kracht bijzetten. Helaas gebeurt dat nog niet altijd. Het creëren van media kost tijd en geld, en lang niet altijd zijn beiden beschikbaar. Effectief is het zeer zeker wel. De meest populaire online platforms (Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok) zijn sterk visueel ingericht. Daarnaast is media ook effectief om zo’n lange lap tekst wat te doorbreken, en dat vergroot uiteraard weer… Het is bijna zonde om het niet te gebruiken!

Oordeel zelf

Stap 3 - Zorg voor leadgeneratie


Super dat je zo’n mooi en waardevol artikel hebt geschreven voor je klant, maar jouw inzet moet natuurlijk wel bijdragen aan je (marketing)doelstellingen.

Call to action

Het doel van het artikel is om iemand aan te trekken en hem te voorzien van informatie waar hij naar op zoek is en hem helpen bij een mogelijke, relevante vervolgstap. Dat hoeft niet per se een Koop Nu-knop te zijn. Een heel klein deel zal misschien op deze knop drukken, en bij het andere restant lezers is de kans groot dat het averechts werkt. Een lezer zal zelden direct iets willen kopen, omdat hij nog in de oriënterende fase zit en eerst graag meer informatie over de mogelijke oplossingen wilt.

Een effectievere vervolgstap is zoiets als een call to action naar een webinar of whitepaper die dieper op het onderwerp ingaat. Of een link naar je eigen website met meer informatie of bijvoorbeeld een gratis kennismakingsgesprek.

Onthoud dat de call to action voort moet borduren op de inhoud van het bijbehorende artikel. Help hen te blijven leren. Zorg ervoor dat de CTA jouw lezer helpt, en dat het niet te opdringerig is.

Plaatsing CTA

CTA’s worden veelal geplaatst aan het einde van een artikel. Dat is een logische en effectieve plek, maar niet iedereen haalt het einde van jouw artikel. Organiseer je een webinar, en wil je door middel van een artikel het webinar promoten, plaats dan niet alleen een CTA op het einde maar bijvoorbeeld ook alvast een na de lead of eerste alinea. Voorkom ook bij deze CTA dat het te opdringerig overkomt, en formuleer het meer passief en vrijblijvend.

Aan het werk

Stap 4 - Optimaliseer de tekst voor zoekmachines


Uit Google analytics resultaten is te zien dat bij de portals van Agrio goede artikelen soms na maanden en zelfs jaren nog worden gelezen. Dit laat duidelijk zien dat artikelen niet een beperkt houdbaarheidsdatum hebben. Zorg er daarom voor dat je je artikelen optimaliseert voor zoekmachines. Dat kost nauwelijks extra tijd, maar zorgt wel voor een zo goed mogelijke vindbaarheid op de lange termijn.

URL, alt-text en meta-beschrijving
Om zoekmachines te helpen begrijpen waar je artikel over gaat, is het belangrijk dat je de tekst optimaliseert aan de hand van mogelijke zoekwoorden. Als het goed is heb je dat al gedaan in de kop, lead en de rest van het artikel, maar de URL, alt-text en meta-description mogen niet overgeslagen worden.

  • URL
    De URL/link/webpagina-adres van dit artikel is ‘agrio.nl/deelt/artikel/beginnen-met-schrijven-in-vier-stappen-naar-een-kwalitatief-goed-artikel’. Dit is een heldere link met een duidelijke categorie (artikelen) en inhoud (hoe schrijf ik..). Zoekmachines geven de voorkeur aan URL’s dat het voor zowel lezers als de zoekmachine zelf makkelijk maakt om begrijpen waar de inhoud over gaat.

    Het is overigens niet noodzakelijk dat de URL hetzelfde is als de kop van een artikel. Zorg ervoor dat het de lading dekt, en houd de URL kort.
  • Alt-text
    Zoekmachines kunnen afbeeldingen niet ‘zien’ zoals wij mensen ze zien.Als je afbeeldingen toevoegt aan je artikel, dan kun je bij de afbeeldingen een Alt-text toevoegen. In deze tekst staat beknopt beschreven waar de afbeelding over gaat. Op deze manier kunnen zoekmachines de afbeelding toch ‘zien’, en dat vergroot de vindbaarheid van je artikel.
  • Meta-description
    De meta-description is een samenvatting van de inhoud van een pagina en wordt getoond bij de zoekresultaten op Google. Dit is een ontzettend belangrijk stukje tekst, want op basis van onder andere dit stukje tekst maakt een bezoeker de keuze of hij wel of niet op een link klikt. Zorg er dus voor dat de tekst aansluit bij de inhoud en de lezer uitnodigt om verder te lezen.

Zo, dat was een flinke pil! Durf je het nog aan? Laat de moed je niet in de schoenen zinken. Hoewel het artikel uiteraard van voldoende niveau moet zijn, kan het een valkuil zijn om er enorm veel tijd aan te besteden. Doe dat vooral niet. Bescherm jezelf door simpelweg te starten met schrijven en controleer de tekst aan de hand van deze checklist. Het is een kwestie van oefenen. Na het schrijven van een paar artikelen word je er vanzelf handig in.

Deel dit artikel
LinkedInWhatsApp

Lees meer over Contentmarketing