
De kansen die boeren zien
SEM 2022 perspectief voor de toekomst
Zorgen voeren de boventoon in de agrarische sector. Boeren willen daarom duidelijkheid, voor nu en voor de toekomst. Zij roepen de overheid op hen een haalbaar en betaalbaar perspectief te bieden. Zelf zien ze ook kansen, zoals extensievere vormen van landbouw, directe verkoop aan de consument en het verbreden van het bedrijf met (niet) agrarische activiteiten. Deze en andere kansen komen naar voren in de jaarlijkse Sterke Erven Monitor.
Aan de SEM 2022 hebben 935 boeren deelgenomen. Net als in 2021 (pdf) ervaren de boeren meer zorgen dan kansen. Grootste zorg is het stikstofbeleid van de overheid, gevolgd door de strenger wordende regelgeving en de stijgende kosten. Vanzelfsprekend speelt de overheid hierbij een grote rol, maar boeren zitten niet stil. Zij pakken de kansen aan.
Uitkomst SEM: de 5 grote kansen die boeren zien
- Contact zoeken met de omgeving
- Verbeteren van onderhandelingsvaardigheden
- Verbreden van bedrijf met (niet) agrarische activiteiten
- Verkoop direct aan de consument
- Overschakelen naar extensievere vormen van landbouw
Lees de Sterke Erven Monitor 2022 voor meer informatie over deze 5 kansen voor de agrarische sector. De kansen zijn gemeten in een schaal van 1 tot en met 5, waarbij een laag cijfer een kleine kans betekent en een hoog cijfer staat voor een grote kans.

Meer contact tussen boeren en burgers
Het SEM laat zien dat 20% van alle boeren het verbreden van het bedrijf met (niet) agrarische activiteiten als (zeer) kansrijk ziet. Iets meer boeren, namelijk 22%, zien positieve mogelijkheden in het contact zoeken met de omgeving. Geertje en Nico van Wijngaarden combineren deze twee kansen. Zij openen door de deuren van hun boerderij, bijvoorbeeld voor kinderfeestjes.
Met cadeautjes zoeken in de stal en een speurtocht op de boerderij leren de kinderen spelenderwijs meer over het werk op het melkveebedrijf. Geertje kiest hierbij voor een laagdrempelige, praktische en humoristische insteek. Al schuwt zij de moeilijke onderwerpen niet. “Ik stel altijd open vragen, zonder zelf het antwoord te geven. Bijvoorbeeld wanneer we echt alle koeien weg doen. Wie eet het gras op? Wie maakt dan melk en kaas voor ons? En wat gebeurt er met het weiland? Dat zet mensen wel aan het denken.”
Het idee om het contact met de omgeving op te zoeken ontstond op school. Geertje is namelijk naast boerin ook schooljuffrouw. Ze merkte dat de basisschoolleerlingen, hun ouders en haar collega leerkrachten weinig weten van het leven op een boerenbedrijf. Dat motiveerde haar om hen uit te nodigen en het eerlijke verhaal te vertellen over het vak. Het belangrijkste is volgens Geertje om gewoon te boeren zoals je bent. “Ik hoef niet de perfecte kant te laten zien. Ik weet dat mijn man en ik ons best doen, we houden van het vak en we hebben genoeg werklust. Dat is voor ons genoeg.”
Ken de uitdagingen en de kansen van jouw klanten
Hoe kun je jouw doelgroep ondersteunen in zijn of haar boerenbedrijf? Daarvoor heb je eerst kennis nodig van de zorgen en de kansen die zij zien. Wil je hier meer inzicht in en deze kennis verwerken in jouw plannen voor 2023? Een Sessie Ken De Boer helpt je hierbij. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.