Contentmarketing in de klantreis

Zo bereikt Farmcubes duizenden veehouders

20 November 2024 Contentmarketing

Mestverwerking en stikstofuitstoot zijn hete hangijzers voor melkveehouders. Veel boeren zoeken naar oplossingen binnen een wirwar van regels en bewerkingen. Farmcubes biedt perspectief. Met hun slimme stikstofstripper helpen ze boeren om de kringloop te sluiten op hun bedrijf. Maar hoe bereik je die boeren die zich nog niet bewust zijn van deze mogelijkheden? Farmcubes zet in op contentmarketing en deelt hun expertise via Melkvee.nl. Zo weten zij hun doelgroep te inspireren en informeren, en stap voor stap te werken aan meer naamsbekendheid.

Maar eerst, wie is Farmcubes en wat is hun product?

Farmcubes, het innovatieve concept van Circular Values, biedt melkveehouders een duurzame oplossing voor mestverwerking. Met de Farmcubes Quadro stikstofstripper worden waardevolle stoffen zoals stikstof uit mest gehaald en omgezet in hoogwaardige kunstmest. Dit proces vermindert niet alleen de stikstofuitstoot, maar draagt ook bij aan het sluiten van de kringloop op het melkveebedrijf. Boeren kunnen het schone restproduct uitrijden op het eigen land en voeren de geconcentreerde ammoniak in een veel kleinere hoeveelheid en tegen lagere afzetkosten af.

Omdat de technologie van Farmcubes technisch complex is en ieder product modulair op maat kan worden opgebouwd, zetten ze contentmarketing in om hun boodschap helder en begrijpelijk over te brengen. Via kennisartikelen op Melkvee.nl bereiken ze melkveehouders die zich in de bewustwordings- en onderzoeksfase van hun klantreis bevinden.

Contentmarketing in alle fases van de klantreis

“We willen onze naamsbekendheid vergroten en laten zien dat we er zijn,” zegt Sven Mommers, mede-eigenaar van Circular Values. “Daarom zijn we een kennispartnerschap aangegaan met Melkvee.nl.” FarmCubes richt zich met contentmarketing vooral op de eerste twee fases van de klantreis: bewustwording en onderzoek. In deze fases informeren ze boeren over hun innovatieve mestverwerkingssystemen en creëren ze interesse.

In de beslis-, aankoop- en gebruiksfase draait alles om persoonlijk contact. Boeren krijgen een vaste contactpersoon bij FarmCubes die hen begeleidt. Dit is belangrijk, omdat ieder mestverwerkingssysteem modulair en op maat wordt samengesteld. FarmCubes treedt hierbij op als projectleider en onderhoudt het contact met alle betrokkenen om de realisatie soepel te laten verlopen.

Bewustwordingsfase: laat de mogelijkheden zien

Het stikstofbeleid blijft complex en onzeker, en het nieuwe kabinet moet nog extra stappen zetten om de doelen te halen. Hoe ga je als veehouder om met deze situatie? Farmcubes speelt hierop in door boeren bewust te maken van de mogelijkheden die zij hebben om de stikstofuitstoot op hun bedrijf te beheersen.

In deze fase van de klantreis delen ze praktijkverhalen van melkveehouders die zelf actie ondernemen, zoals Ton Groot Roessink. Ton vond nieuwe manieren om zijn bedrijf te verduurzamen door mest om te zetten in kunstmestvervangers en biogas slim in te zetten. Met deze praktijkcases wil Farmcubes boeren inspireren en motiveren om zelf de mogelijkheden voor hun eigen bedrijf te verkennen.

Boeren lezen graag over de aanpak van collega’s. Praktijkcases worden dan ook goed gelezen. Het artikel over Ton werd zelfs opgepikt door Google Discover en bereikte duizenden geïnteresseerden via hun persoonlijke nieuwsfeed.

Onderzoeksfase: praktijkcases en veelgestelde vragen

Praktijkcases spelen ook een belangrijke rol in de onderzoeksfase. Melkveehouders willen zien hoe collega’s hun uitdagingen aanpakken. Deze verhalen inspireren (“Als het voor deze boer werkt, kan het ook voor mij werken”) en geven concrete informatie over de toepassing in de praktijk. De persoonlijke ervaringen van andere boeren schetsen een realistisch beeld.

Daarnaast is het in de onderzoeksfase belangrijk om de vragen die leven onder boeren in kaart te brengen en te beantwoorden. Deze vragen komen o.a. binnen bij de eerste contactpersonen van potentiële klanten, zoals het sales- en klantenteam. Haal deze waardevolle input op en praat ook met potentiële klanten zelf. Wil je een nog dieper inzicht in de marktbehoefte? Overweeg dan een marktonderzoek.

Bij Farmcubes worden in kennisartikelen op Melkvee.nl de vragen van veehouders in de onderzoeksfase beantwoord. Zo gaat productontwikkelaar Freek Vermeer, zelf zoon van een melkveehouder, in op de vijf meestgestelde vragen over de meststripper. Boeren die op zoek zijn naar informatie over deze technologie, vinden precies wat ze nodig hebben. De vraag-en-antwoordstructuur maakt het artikel bovendien beter vindbaar voor zoekmachines. Zo wordt 20 tot 30% van het bereik van Farmcubes’ artikelen gerealiseerd doordat Google Discover ze oppikt en in de nieuwsfeeds van geïnteresseerden plaatst.

Oogsten met contentmarketing

Contentmarketing is een kwestie van lange adem, weet ook Sven. ““Het is lastig te beoordelen of een contentartikel een succes is. Ik weet dat wat ik vandaag doe, dat ik morgen daar niet gelijk het resultaat van heb. Het ene artikel wordt duizenden keren gelezen. Bij een ander artikel kregen we binnen een dag al reactie van geïnteresseerde. Eigenlijk weet je nooit precies wanneer het komt.”

De werkwijze van Farmcube laat zien dat contentmarketing effectief is wanneer het goed wordt afgestemd op de klantreis. Door op het juiste moment relevante informatie te bieden, bouwen ze aan naamsbekendheid en inspireren ze melkveehouders om stappen te zetten richting kringlooplandbouw. Contentmarketing is een investering van de lange adem, maar als je blijft zaaien, komt de oogst vanzelf.

Meer weten of direct starten?

Wil je meer inzicht krijgen in de klantreis van jouw doelgroep? Of kun je ondersteuning gebruiken bij het creëren van sterke content? Neem contact op met ons op – we helpen je graag verder. Lees ook klantcase van GEA 'Verhalen die viral gaan' en ontdek de impact van Google Discover in contentmarketing.

Deel dit artikel
LinkedInWhatsApp

Lees meer over Contentmarketing