
Contentmarketing in de praktijk
Zo pakt Pireco 't aan!
Wil je de naamsbekendheid vergroten? Bouwen aan een sterk merk? Of leads genereren? Pak 't aan zoals Pireco en zet contentmarketing in om je doelen te bereiken. Met contentmarketing creëer en verspreid je content die relevant en waardevol is voor jouw doelgroep. Zo wil je hen bereiken en aan je binden. Pireco heeft zich op deze manier gepositioneerd als expert in hun vakgebied. Lees hoe zij dit hebben aangepakt en wat deze marketingstrategie hen heeft opgeleverd.
Naamsbekendheid vergroten
in een veranderende markt
Als in 2019 de regelgeving rondom gewasbescherming verandert, ziet Pireco kansen. Chemische gewasbescherming wordt verder ingeperkt, waardoor de interesse naar een biologisch alternatief toeneemt, evenals de vragen hierover. Pireco besluit dat dit het moment is om meer van zich te laten horen. Zij gaan proactief de vragen die leven in de markt beantwoorden en delen hierbij zij hun specialistische kennis van biostimulanten. Zo willen zij met inzet van contentmarketing de naamsbekendheid vergroten en meer leads aantrekken.
Pireco zet al bijna 20 jaar de kracht van de natuur in voor biologische en gangbare teelten. De biostimulanten op basis van kruidenextracten en algen bevatten natuurlijke spoor- en micro elementen en leveren daardoor een belangrijke bijdrage aan een sterk en vitaal gewas.

Deel specialistische kennis
op de plek waar je doelgroep naar informatie zoekt
Bij contentmarketing bied je de informatie waaraan jouw doelgroep behoefte heeft. Pireco focust zich daarom op de vragen die actueel zijn en geeft hier antwoord op. Zij delen deze kennis op de plek waar akkerbouwers naar informatie zoeken.
Pireco heeft ervoor gekozen om de content onder andere te delen via Akkerwijzer en hun eigen kanalen. Door content te maken dat precies aansluit bij de informatiebehoefte en de vraagstukken van akkerbouwers weten ze deze doelgroep goed aan zich te binden.

Thema's afstemmen op de lezers
Job Simmes, adviseur akkerbouw, veehouderij & marketing bij Pireco, schrijft de artikelen zelf. Hij werkt met een contentjaarplan en bepaalt vooraf de 12 thema’s van de artikelen. Hierbij houdt hij rekening met de seizoenen waarin de artikelen geplaatst worden.
Job ontvangt realtime de respons en lezersdata van de gepubliceerde artikelen. Job: "Het is interessant om te zien wat een artikel doet en welke reacties het teweeg brengt.” De data laten zien wat de informatiebehoefte is en welke thema's spelen in de markt. Zo ontstaan er onderwerpen voor nieuwe artikelen.
De klant centraal
"Laat de teler zijn verhaal vertellen"
Na drie jaar zelf schrijven kiest Pireco voor een andere aanpak. Ze gaan praktijkervaringen delen en besteden het tekstschrijven uit. Job: “Onze artikelen worden nu geschreven door een tekstschrijver van Agrio. Ik geef hem aan welke telers hij kan benaderen voor een interview. De teler kan dan zelf zijn verhaal vertellen. Dat is sterker dan wanneer ik het over onze producten heb."
"Naderhand redigeer ik de teksten. Het scheelt mij ontzettend veel tijd. Ook is het nu net een artikel zoals de redactie die zou schrijven.” Dat past in de professionelere uitstraling die Pireco wil voeren. “Je staat toch tussen de grote, gerenommeerde namen” zegt Job, waarmee hij doelt op de andere kennispartners op Akkerwijzer.
Het resultaat van contentmarketing
Hogere naamsbekendheid, meer vraag en meer inzicht
Met het kennispartnerschap heeft Pireco een waardevolle informatievoorziening opgebouwd voor hun dealers. Daarnaast is de naamsbekendheid onder de eindgebruikers vergroot. Dit zorgt voor meer aanvragen. De artikelen van Pireco staan op de eigen kennispartnersite op Akkerwijzer.nl. Daarnaast plaatsen zij de artikelen door op hun eigen website en social media kanalen.
Meer over het kennispartnerschap
Wil je ook een groot bereik onder boeren genereren, je merk versterken en positioneren als een autoriteit in de markt? Lees meer over het kennispartnerschap of neem contact met ons op, telefonisch + (0)314 68 44 48. Wij denken graag met je mee.






