
Hoe je data gebruikt in je marketing
vind de meest efficiënte en effectieve route naar jouw klant
In de snel veranderende wereld van marketing is er één cruciale factor die het verschil kan maken tussen succes en teleurstelling: data. Het gebruik van data in marketing is de laatste jaren enorm gegroeid. Data is een onmisbare tool om effectief de juiste doelgroepen te bereiken en daardoor een fundamentele pijler in moderne marketing. Waarom dat is en hoe je een datagedreven marketing aanpakt, lees je in dit artikel.
Navigeer je marketing met data
Stel je loopt in een vreemde stad zonder toegang tot Google Maps of een ander navigatiemiddel. Je hebt geen idee waar je bent, welke richting je op moet en waar bezienswaardigheden te zien zijn. Zo doelloos kan je marketing er uitzien als je data links laat liggen.
Definitie | Wat is datagedreven marketing?
Datagedreven marketing gebruikt data-analyse om strategische beslissingen en marketingacties te sturen, met als doel het klantgedrag en -voorkeuren beter te begrijpen. Zo kunnen effectievere en persoonlijkere marketingcampagnes gecreëerd worden. Bedrijven zetten datagedreven marketing in om hun doelgroep beter te bereiken en aan te spreken.
4 redenen om data te gebruiken in je marketing
- Ontdek nieuwe kansen: Met data-analyses kun je nieuwe kansen en groeimogelijkheden ontdekken. Je weet zo precies waar jouw doelgroep zich bevindt en wat hen beweegt.
- Optimale budgetbesteding: Door data te gebruiken, kun je je marketingbudget effectief toewijzen aan strategieën die daadwerkelijk werken. Je gaat gericht adverteren op platforms waar je doelgroep actief is, en daarnaast creëer je content die jouw doelgroep aanspreekt.
- Personalisatie: Consumenten van vandaag zijn gewend aan persoonlijke, gepersonaliseerde ervaringen. Data geeft je inzicht in de behoeften en verwachtingen van jouw doelgroep en hoe je hierop kunt reageren. Stem je jouw marketing af op jouw doelgroep, dan voelen zij zich gewaardeerd en begrepen.
- Versterk je concurrentiepositie: In een competitieve markt kun je met data een voorsprong behalen op je concurrenten. Het effectief gebruiken van data stelt je in staat om je strategieën voortdurend te verfijnen en te verbeteren, zodat je altijd een stap voor blijft.
Routeplanner voor de Agrarische Klantreis
Voordat je klanten tot een aankoop overgaan, hebben zij al een hele reis achter de rug. Zo zijn ze zich bewust geworden van een behoefte, hebben daar onderzoek naar gedaan en vervolgens een beslissing genomen. Dit is de Agrarische klantreis in een notendop.
Ken je de klantreis van jouw doelgroep, dan weet je precies wie jouw ideale klant is, waar jij hem kunt vinden, welke behoefte hij heeft en hoe jij hem hierbij kunt helpen. Met inzet van data krijg je een zeer gedetailleerd inzicht in de klantreis. Hierdoor kun jij jouw klant nog beter begrijpen en bereiken.

In 3 stappen naar een datagedreven marketing
- Stap 1: Dataverzameling
Begin met het vaststellen welke gegevens relevant zijn voor jouw bedrijf. Wil je bijvoorbeeld jouw doelgroep beter leren kennen en inzicht krijgen in het zoekgedrag en hun informatiebehoefte? Ben je benieuwd hoe jouw doelgroep zich beweegt op social media en op welke manier zij gebruikmaken van jouw website en jouw e-mailings?
Door tools als Google Analytics, social media insights, e-mailmarketingplatforms en enquêtes te gebruiken, krijg je hier inzicht in. Ook Agrio's Agrarische Database met ruim 50.000 Nederlandse boeren en de Snelscan Leesgedrag kunnen je hierbij veel waardevolle informatie geven.
- Stap 2: Data analyseren
Analyseer de verzamelde gegevens om inzicht te krijgen in je doelgroep en hun gedrag, maar ook om te zien wat het resultaat is van je huidige marketinginspanningen. Ook hierbij zijn verschillende tools te gebruiken, zoals Google Data Studio, PowerBI en Excel om deze inzichten te verkrijgen. Heb je hier nu geen kaas van gegeten? We hebben kenners en data-analisten in huis die graag met je meedenken. Neem gerust contact met ons op.
- Stap 3: Data implementeren
Net zoals je de instructies van Google Maps volgt bij een verkeersobstakel of file, zet je de verkregen inzichten uit de data-analyse in om jouw marketingstrategie te optimaliseren. Je wijzigt de route om je doel efficiënter en effectiever te bereiken. Optimaliseer je advertenties, content en e-mailcampagnes om betere resultaten te behalen. Blijf je nieuwe aanpak testen en meten, en zorg zo voor continue optimalisatie.
Start de motoren
Als een navigatiesysteem dat je de weg wijst tijdens een reis, kan data je de slimste weg wijzen in je marketinginspanningen. Door data te verzamelen, analyseren en implementeren, kun je je marketingstrategie continu afstemmen op de klantreis en zo betere resultaten behalen.
En ben je eenmaal onderweg, blijf dan alert op veranderingen. Met data als navigatiemiddel blijf je de concurrentie voor op weg naar nieuwe klanten. Wil je meer weten over de Agrarische Klantreis en hoe data je kan helpen jouw marketing naar een hoger niveau te tillen? Neem dan contact met ons op. Wij sparren vrijblijvend met je mee.