
Rapportages van kennispartners via GA4
Nieuwe trackingsmethode vanaf 1 juli 2023
Sinds 1 juli is Google gestopt met Universal Analytics (UA). De trackingdienst die sinds 2012 data en analyses vrijgeeft over websitebezoekers heeft het stokje overgedragen aan Google Analytics 4 (GA4). Deze wisseling van het systeem brengt positieve veranderingen met zich mee voor onze kennispartnerrapportages. De GA4 rapportages bieden uitgebreide gegevens en voorspellingen, waardoor je meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw doelgroep. Lees in dit artikel wat er gaat veranderen en waarom.
Waarom Google Analytics 4?
Google Universal Analytics is gestopt. Google gaat verder met Google Analytics 4 en richt zich meer op event-driven statistieken. De data die GA4 presenteert is daardoor kwalitatiever dan dat standaard was in UA. Sabine van den Brand, dataspecialist bij Agrio en nauw betrokken bij de kennispartnerrapportages, legt uit: "Waar sessies en paginaweergaven voorheen belangrijke meetpunten waren, kijkt GA4 nu ook naar gebeurtenissen. Dit is interessant, want deze data zijn hoogwaardiger."
Per augustus 2023 nieuwe kennispartnerrapportages
Hoewel de oude en nieuwe kennispartnerrapportages op elkaar lijken, zijn ze wezenlijk anders. UA en GA4 hanteren bijvoorbeeld verschillende definities van een sessie, waardoor de twee rapportages moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. Begin juli versturen we de laatste rapportages in de huidige vorm aan onze kennispartners. De nieuwe GA4 rapportages zijn vanaf augustus beschikbaar.
De toegang tot het persoonlijke Google Analytics Universal account stopt eind 2023. Vanaf 30 juni wordt hierin geen data meer opgebouwd. De rapportages die je vanaf augustus ontvangt zijn gebaseerd op de nieuwe data uit GA4. Deze data wordt sinds mei 2023 door ons verzameld. Als kennispartner kun je op verzoek ieder moment realtime data van ons ontvangen.
Rapportages in ontwikkeling
In de nieuwe rapportages wordt dieper op de kwaliteit van het webbezoek ingegaan. In de toekomst zal dit verder uitbreiden. Sabine zegt hierover: "De rapportages zullen in de komende periode steeds verder worden uitgebreid. Sinds 1 juni kunnen we bijvoorbeeld het gedrag rondom video's meten. We zijn dit momenteel aan het testen, net als het meten van scrolls. Zodra de gegevens gemakkelijk te gebruiken zijn, zullen we ze toevoegen aan de rapportages."
Een nieuw element dat al zichtbaar is in de rapportages, zijn de links naar de sidebar. We kunnen nu bijhouden hoeveel websitebezoekers klikken op de links in de zijbalk op de kennispartnerpagina en welke links ze kiezen. Dit levert waardevolle informatie op voor bedrijven. De eerste reacties van kennispartners over de nieuwe rapportages zijn dan ook enthousiast.
Van UA naar GA4: inzet van Artificiële Intelligentie
Hoewel GA4 veel gelijkenissen vertoont met het oude systeem, biedt het aanzienlijke verbeteringen. Er zijn nu meer mogelijkheden om het gedrag van websitebezoekers te meten aan de hand van gebeurtenissen. Bovendien maakt het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) en machine learning het mogelijk om berekeningen en prognoses te maken. Zo kan data van een deel van de doelgroep worden gebruikt om voorspellingen te doen over het gedrag van de gehele doelgroep.
De doelgroep beter in beeld
GA4 levert kwalitatieve data en doet voorspellingen, waardoor er meer inzicht is in het (zoek)gedrag van de doelgroep. Toch staan we nog aan het begin van de mogelijkheden die GA4 biedt. Google blijft in beweging. Bij Agrio blijven we deze ontwikkelingen nauwlettend volgen om zicht te houden op de mogelijkheden die dit met zich meebrengt.
Bij vragen over de nieuwe kennispartnerrapportages via GA4, neem je contact op met Sabine van den Brand, tel +31 (0)314 756319 of per e-mail sabine@agrio.nl. Wij helpen je graag verder.