
Starten met contentmarketing
In 6 stappen een sterke contentmarketingstrategie
Steeds meer bedrijven delen kennis met hun doelgroep via contentmarketing. Hierbij is zorgen voor voldoende content en een goede verspreiding vaak een uitdaging. Want hoe bereik je de boer? Waar zoeken zij naar informatie? En welke content sluit het best aan bij hun informatiebehoefte? Veel bedrijven vinden dit lastig, merken we. Heb jij dat ook? Lees in dit artikel meer over contentmarketing en hoe je in 6 stappen tot een sterke contentmarketingstrategie komt.
Contentmarketing, wat is het ook alweer?
Even een stapje terug. Wat is contentmarketing? In het kort: bij contentmarketing creëer en verspreid je content die relevant is voor jouw doelgroep. Je biedt deze specifieke groep boeren informatie die zij nodig hebben en die hen verder helpt. Zo positioneer je jezelf als expert in jouw vakgebied en bouw je aan een duurzame vertrouwensrelatie. Meer over contentmarketing en waarom het interessant is om hiermee te starten, lees je in ons blog ‘Wat is contentmarketing.’
Contentmarketingstrategie in 6 stappen
Wil jij ook starten met contentmarketing? De volgende 6 stappen helpen je om een sterke contentmarketingstrategie op te zetten. Je mag je schrijfpen nog even laten liggen. Je begint namelijk met de contentstrategie en pas daarna met contentcreatie. Klaar voor stap 1? Let’s go!
Stap 1: Doelstelling
Wat is de doelstelling? Wat je ook gaat doen, een helder en duidelijk geformuleerde doelstelling vormt altijd je vertrekpunt. Het geeft focus bij je marketinginzet. Jouw doelstelling is bovendien een goede graadmeter om bij keuzes de juiste afweging te maken. Dit geldt natuurlijk ook voor contentmarketing.
Wil je in beeld komen bij een nieuwe groep potentiële klanten? Jouw merk versterken en je positioneren als expert in jouw vakgebied? Of leg je de focus op het verhogen van de loyaliteit en het vertrouwen onder bestaande klanten? Of gaat het jou om meer traffic naar je website? Wat je doelstelling ook is, zorg ervoor dat voordat je aan de slag gaat weet waarom je start met contentmarketing en wat je wilt dat het oplevert. Bedenk wel dat contentmarketing zich niet op korte termijn terugverdient. Content marketing is een investering voor de langere termijn.
Stap 2: Doelgroep
Nu je weet wat jíj wilt bereiken, verleg je de focus naar de doelgroep en wat hen bezighoudt. Daarvoor heb je informatie nodig over wie jouw doelgroep precies is en welke persoonskenmerken bij hen horen. Ook wil je inzicht in wat er speelt en hoe deze boeren naar oplossingen zoeken.
Vraag jezelf af: wie is jouw ideale klant? En breng vervolgens jouw doelgroep en ideale klant in beeld. Een concreet voorbeeld -een persona- helpt je om echt in de schoenen van de klant te gaan staan en stelt je in staat om goed na te denken over hoe je hem daadwerkelijk kunt bereiken.
Hierbij kunnen wij je helpen. In een Sessie Ken De Boer zoomen we samen met jou twee uur lang in op jouw ideale klant. Wij kijken naar relevante data, het mediagedrag en volgen de boer in zijn klantreis. Zo krijg je helder in beeld wie jouw doelgroep is en wat hun informatiebehoefte is.
Stap 3: Relevante thema's bepalen
Wat leeft bij boeren en dan specifiek hetgeen waarbij jij hen kan helpen – dat zijn de thema’s waarvoor jij content gaat creëren. De inzichten die je hebt vergaard bij stap 2 neem je hierbij mee. Maak een overzicht van alle mogelijke onderwerpen waarover jij specialistische kennis en ervaring kan delen. Werk als een brainstorm: schrijf alles op wat er in je opkomt. Er is geen goed of fout. Vervolgens ga je de thema’s selecteren en prioriteren. Hierbij gebruik je een content model.
De Agrarische klantreis
Bij Agrio gebruiken we de Agrarische Klantreis. De klantreis is een blauwdruk van hoe een potentiële klant jóuw klant wordt. Het laat zien welke 5 stappen de boer zet voordat hij met jou in zee gaat: bewustwording, onderzoek, besluitvorming, aankoop en gebruik. Bij iedere stap kun je de boer ondersteunen met relevante content, die hem verder helpt in de klantreis.
Hoe je dit aanpakt? Stel jezelf de volgende vragen:
- Welke thema’s leven er bij boeren in de bewustwordingsfase?
- Welke onderwerpen zijn van belang tijdens hun onderzoek?
- Hoe kun jij boeren helpen bij de besluitvorming?
- Met welke informatie vereenvoudig je de aankoop?
- Welke kennis is relevant tijdens het gebruik van jouw producten en diensten?
Op deze manier bepaal je welke thema’s bij elke stap in de Agrarische klantreis passen en welke content daarvoor gecreëerd moet worden.
Stap 4: Contentplanning
Je weet nu wat je wilt bereiken, wie je wilt bereiken, hoe je deze boeren bereikt, welke content zij van jou nodig hebben en wanneer. Tijd om al deze informatie in een contentkalender te gieten.
In een contentkalender zet je alle content die je gaat maken en publiceren overzichtelijk in een schema, bijvoorbeeld in Excel. Onderstaande zaken mogen niet ontbreken in je contentkalender:
- Datum: in welke maand, week of dag wordt de content gepubliceerd?
- Onderwerp van de content
- Call-to-action: wat is de belangrijkste actie die de doelgroep moet ondernemen?
- Format: kies je voor een video, een artikel, een blog of toch een podcast?
- Fase in de Agrarische klantreis: bij welke stap sluit de content aan?
- Kanaal: via welk kanaal wordt de content verspreid ? (site, socials, direct mails etc.)
- Auteur: wie gaat de content maken en verspreiden
Stap 5: Contentcreatie
Het moment is daar. De eerste content kan gemaakt worden. Deze 4 stappen uit ons blog ‘beginnen met schrijven’ helpen je om een kwalitatief goed artikel te schrijven. Besteed je het schrijven liever uit? Ook daarbij kunnen wij je ontzorgen. Informeer naar onze mogelijkheden.
In 4 stappen naar een kwalitatief goed artikel [blog]
Tip: maak ook verwijzende content
en vergroot de effectiviteit, levensduur en bereik van je content
Zet contentmapping in om jouw content bij een zo groot mogelijk relevant publiek onder de aandacht te brengen. Dit doe je door vanuit verschillende invalshoeken verwijzende content (teasers) te maken. Deze teasers linken door naar het complete content verhaal. Je deelt de teasers op verschillende kanalen en op verschillende tijdstippen. Hierbij is de boodschap aangepast aan het publiek dat zich hier bevindt. Op deze manier kun je zo veel mogelijk mensen triggeren om door te klikken naar jouw content.
Contentmapping - zo pak je 't aan
Om goede teasers te maken ga je op zoek naar de subonderwerpen van jouw content. Vaak bieden de alinea’s van het artikel of de hoofdstukken in de whitepaper hiervoor al goede uitgangspunten. Vervolgens bedenk je vanuit welke invalshoeken je de subonderwerpen kunt belichten. Publiceer bijvoorbeeld een quote van een ervaringsdeskundige. Of laat een expert uit jouw bedrijf veelgestelde vragen beantwoorden.
Kies daarna de vorm van de teaser. Zo kun je de boodschap verpakken in een video, een fotoserie met quotes of een infographic. Tenslotte bepaal je per teaser waar en wanneer het gepubliceerd wordt. Hierbij houd je rekening met het mediagedrag van jouw ideale klant (stap 2) en natuurlijk met het budget.
Hoeveel tijd en budget wil je eigenlijk vrijmaken voor contentmarketing? Zelf een artikel schrijven is voordeliger dan het produceren van een video. Maar besteed je het schrijven uit, dan kun je tijd besparen. Pireco deed ‘t beide: zelf schrijven en een tekstschrijver inhuren. Lees in de Pireco praktijkcase meer over hun ervaringen met contentmarketing en het maken van eigen content.
Stap 6: Sturen op data
Je content is geplaatst en ook de teasers zijn ingepland. Nu kunnen de algoritmes en de zoekmachines hun werk doen. Met de juiste zoekwoorden en meta discription zal jouw content als een magneet geïnteresseerde boeren aantrekken. Tenminste… dat is het streven.
Wil je weten hoe sterk je magneet is? Volg de data. Houd bij hoe vaak jouw artikel gelezen is. En door wie. Welke links waren interessant genoeg om op door te klikken? Hoelang bleven de bezoekers op de pagina? Welke andere websitepagina’s hebben zij bezocht. Deze informatie geeft je inzicht in jouw doelgroep en hun informatiebehoefte. Hierdoor kun je boeren telkens van nieuwe relevante content voorzien. Zo loop je steeds verder met hen mee in de Agrarische klantreis.
Starten met contentmarketing
Aan de slag. Pak de 6 stappen erbij voor een sterke contentmarketingstrategie. En ben je klaar voor de contentcreatie, lees dan ons blog ‘beginnen met schrijven’ nog een keer door.
Wil je gaandeweg even sparren, meer inzicht in je doelgroep of toelichting op de Agrarische klantreis? Neem contact met ons op: telefonisch +31 (0)314 626435 of per e-mail. Wij helpen je graag verder. Succes met jouw magnetische content!









