
Waarom sponsored content werkt
Deel waardevolle kennis transparant en via de juiste kanalen
"Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend." Een reclameklassieker uit de jaren ’80 waarin, met een dikke knipoog, een product werd aangeprezen. Overduidelijk sponsored content en juist daarom kon ’t rekenen op de goedkeuring van de consument.
Ook de kritische boer, die zich echt niet zomaar iets laat aanpraten, staat positief tegenover kennis en artikelen die gesponsord zijn. Dat blijkt uit onze Agrarische Media Monitor 2024. Ontdek hoe je sponsored content slim inzet om jouw doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen.
Boeren waarderen kennisartikelen van leveranciers
Uit de Agrarische Media Monitor blijkt dat 51% van de agrariërs geen probleem heeft met sponsored content, zolang het duidelijk is wie de afzender is. Aan het onderzoek, uitgevoerd in augustus 2024, deden 821 boeren mee uit de melkvee-, akkerbouw-, varkens-, pluimvee- en vleesveesector, verspreid over heel Nederland. Een kleine meerderheid staat dus open voor kennisartikelen die geschreven zijn door leveranciers of producenten. En dat is goed nieuws! Want als expert in jouw vakgebied heb je waardevolle kennis te delen. Jouw productoplossingen en inzichten kunnen boeren helpen bij het maken van de juiste keuzes. Dat zij jouw kennis willen ontvangen en waarderen, mits je die transparant deelt, biedt een mooie kans.

Hoe zet je sponsored content slim in, zonder té commercieel over te komen?
Effectieve sponsored content draait om het bieden van relevante, waardevolle informatie. Boeren prikken direct door een verkapte reclame heen, dus zorg ervoor dat je artikel hen écht helpt bij een uitdaging of vraagstuk. Hoe?
- Kennis eerst, product later – Deel inzichten, trends en praktische tips voordat je je product benoemt. Maak het artikel waardevol, ook voor lezers die nog niet klaar zijn om te kopen en zich in de bewustwordingsfase of onderzoeksfase van de klantreis bevinden.
- Onderbouw je verhaal – Gebruik feiten, onderzoeksresultaten of praktijkervaringen om je boodschap te versterken. Case studies of ervaringen van andere boeren werken goed.
- Houd de toon objectief – Vermijd overdreven claims en laat de inhoud voor zich spreken. Laat bijvoorbeeld een expert of klant aan het woord in plaats van alleen je eigen merk.
- Maak het herkenbaar – Gebruik voorbeelden uit de praktijk, zodat boeren zich in de situatie kunnen verplaatsen. Hoe zou jouw oplossing hen in hun dagelijkse werk kunnen helpen?
- Wees transparant – Geef duidelijk aan wie de afzender is. Zolang je waarde biedt, zal je doelgroep de content waarderen.
Van content naar connectie: waarom sponsored content werkt
Met deze aanpak laat je zien dat je boeren écht begrijpt. Je denkt mee, biedt waardevolle inzichten en presenteert niet zomaar een product, maar een oplossing die hen daadwerkelijk helpt. Dit wekt vertrouwen - ze zien je niet als een verkoper, maar als een betrouwbare expert in je vakgebied. Omdat je toegankelijk en behulpzaam bent, wordt je content beter ontvangen en onthouden. Mensen waarderen het wanneer iemand hun uitdagingen serieus neemt en hen ondersteunt met eerlijke, bruikbare informatie. Hierdoor blijft jouw merk top of mind, niet alleen op het moment van lezen, maar vooral wanneer ze een beslissing moeten nemen. Door deze manier van communiceren bouw je duurzame relaties op en stimuleer je de verkoop.
De plek waar je jouw kennis deelt, maakt het verschil
Waar je jouw kennis publiceert, bepaalt hoe betrouwbaar je boodschap overkomt. Verschijnt je artikel in een opinieblad, op een populair social media kanaal of in de onafhankelijke vakmedia? Dat maakt nogal een verschil. Ook het gekozen kanaal speelt een grote rol.
Dat boeren kritisch omgaan met hun informatiebronnen, blijkt uit de Agrarische MediaMonitor. Ze geven de voorkeur aan kennisbronnen die ze als betrouwbaar ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat gedrukte vakbladen nog altijd de populairste kennisbron zijn, gevolgd door collega-boeren als sterke tweede. Boeren verzamelen vakinformatie het liefst via vakbladen, kranten en boeken - zowel op papier als digitaal.
Door jouw content te plaatsen op platforms die boeren vertrouwen, vergroot je niet alleen je bereik, maar vooral je geloofwaardigheid. Sponsored content in de vorm van kennisartikelen in een vakblad is dan ook een slimme keuze.
GEA bereikt boeren via een vertrouwd platform
Een goed voorbeeld van effectieve sponsored content is GEA, dat als kennispartner samenwerkt met Melkvee.nl. Fleur Bollaart, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij GEA, deelt haar ervaring:
"Melkvee.nl is voor ons een goed mediakanaal om veehouders te bereiken en traffic te genereren naar onze website. Op Melkvee hebben we een eigen kennispartnersite waarop onze artikelen staan. De sidebar op deze pagina leverde al honderden kliks op naar onze eigen site. Ook fysieke leads van boeren die wij nog niet kenden. Deze groep hadden we anders niet bereikt. Dat is waanzinnig, en ook super meetbaar."
Daarnaast onderstreept ze het belang van een vaste doelgroep:
"Melkvee.nl heeft een vaste lezersgroep en daar kun je als kennispartner op meevaren."

Maak impact met transparante en doordachte sponsored content
Sponsored content is een krachtig middel om jouw kennis en expertise te delen – mits je het goed aanpakt. Benieuwd hoe je sponsored content effectief inzet en welke kanalen het beste werken voor jouw doelgroep? Of heb je ondersteuning nodig bij de contentcreatie? Lees verder in Starten met contentmarketing, laat je inspireren door de klantcase van GEA, of neem contact met ons op. Wij helpen je graag bij het creëren en verspreiden van impactvolle sponsored content.