Wat is contentmarketing

en waarom is het interessant voor jou?

24 April 2023 Contentmarketing

Al meer dan 40.000 jaar vertellen we elkaar verhalen. Waarom? Omdat het werkt. Ons brein zoekt namelijk naar samenhang tussen losse gegevens, en dat is precies wat een verhaal doet.

Ook bij contentmarketing draait het om het delen van kennis via verhalen. Hierbij creëer en verspreid je content die relevant en waardevol is voor een specifieke groep agrariërs; jouw doelgroep. Je biedt boeren informatie waaraan behoefte is en die hen verder helpt. Hierdoor kom je bij hen in beeld als de expert in jouw vakgebied en leg je de basis voor een duurzame vertrouwensrelatie.


Definitie contentmarketing

Contentmarketing is een marketingstrategie waarbij structureel relevante en waardevolle content wordt gecreëerd en gepubliceerd om zo een specifieke doelgroep te bereiken en te binden.


Kennisbron Melkvee agrarisch vakblad

Waarom contentmarketing?

7 redenen om te starten met kennisdeling

  • Je presenteert jouw bedrijf als belangrijke kennisbron en probleemoplosser.
  • Door waardevolle informatie te delen, bouw je een vertrouwensrelatie op met de doelgroep.
  • Je toont professionaliteit en deskundigheid door te vertellen over jouw (toekomst)visie en innovaties.
  • Je laat zien dat je verstand van zaken hebt. Zo bouw je een sterk merk op.
  • Gebruikerservaringen zijn een effectief middel om je doelgroep te betrekken bij jouw bedrijf.
  • Je genereert een groot bereik. Met jouw kennisartikelen bereik je een nieuwe groep van potentiële klanten.
  • Contentmarketing levert je een betere zichtbaarheid in zoekmachines op én meer traffic naar jouw website.
Contentmarketing agrarische sector

Genereer een groot bereik

Leer van het leesgedrag van boeren

Als expert heb je boeren iets te bieden: kennis, ervaring en (product)oplossingen. Daarmee kun jij hen helpen. Maar hoe breng je boeren daarvan op de hoogte? Hoe bereik je jouw doelgroep? Als je weet welke informatiebronnen zij raadplegen, kun je dáár jouw kennis delen. Je bent dan vindbaar op de plek waar jouw doelgroep naar informatie zoekt. Zo bereik je een grotere groep geïnteresseerde boeren.

Wil je weten hoe boeren informatie zoeken en vinden? Vraag dan een Snelscan Leesgedrag aan en leer meer over het leesgedrag en het profiel van jouw doelgroep. Je ontvangt ook een overzicht van relevante zoektermen.

Vraag de gratis Snelscan Leesgedrag aan

Snelscan Leesgedrag boeren

Hoe breng je jouw boodschap over?

Focus op wat relevant is

Er zijn vele manieren waarop je content kan delen. Denk aan informatieve blogs en video’s, praktijkcases, webinars, social media en online uitzendingen. Al is de vorm van je content nooit je beginpunt. Dat is je boodschap, de essentie van je verhaal. Wat wil je communiceren? Welke kennis wil je overdragen, en waarom? Probeer je kernboodschap zo helder en concreet mogelijk te verwoorden. Zo voorkom je content dumping en dat je doelgroep afhaakt. Houd daarom de focus op wat relevant is voor jouw doelgroep.

Welke soorten content zijn er?

23 manieren om jouw verhaal te vertellen

Welke communicatiemiddelen passen bij de boodschap en bij het leesgedrag van jouw doelgroep? Hieronder vind je 23 suggesties op alfabetische volgorde.

  • Audiobook: ingesproken boek dat je als audio kan luisteren thuis of onderweg.
  • Blog: informatieve of inspirerende tekst, vaak informeel geschreven.
  • Case studie: a.h.v. een praktijkcase schets je een probleem en deelt een oplossing met het resultaat ervan.
  • E-course: een online training voor jouw doelgroep.
  • Ebook: uitgebreide verslaglegging van een onderwerp, in boekvorm te downloaden.
  • Events: een georganiseerde gebeurtenis (live of online) van korte duurt, waarbij de doelgroep aanwezig is.
  • FAQ: veelgestelde vragen die je beantwoordt op jouw website.
  • Foto: ken je de uitdrukking a picture is worth a thousand words? Een afbeelding kan jouw verhaal vertellen.
  • Infographic: complexe informatie wordt uitgelegd in een grafische weergave; mix van afbeeldingen en tekst.
  • Interview: ga dieper op de materie in door een expert of een ervaringsdeskundige te interviewen. Het verhaal leest als een gesprek.
  • Kennisbank: een bibliotheek van jouw expertise. Met een kennisbank op jouw website word je online gevonden en profileer je jezelf als expert.
  • Magazine: een bundeling van artikelen voor een specifieke doelgroep. Verschijning in print en online.
  • Nieuwsbrief: je doelgroep persoonlijk benaderen met een (digitale) nieuwsbrief en zo heel gericht informeren.
  • Podcast: audio uitzending of geluidsfragment dat je on demand kan beluisteren.
  • Poll: een quiz of een poll is een laagdrempige manier om informatie van jouw doelgroep te krijgen.
  • Presentatie: je presenteert jouw informatie m.b.v. een slideshow.
  • Review: geef jouw klanten de mogelijkheid hun ervaringen met jouw bedrijf te delen. Mond-tot-mondreclame is zeer effectief.
  • Social media post: een bericht op een social platform als Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter of Facebook. Uiteraard met hashtags.
  • Tools: denk aan een calculator, een vertaalprogramma of een andere tool die jouw doelgroep vooruit helpt.
  • Video: vertel je verhaal in bewegend beeld en geluid. Dat blijft beter hangen dan geschreven tekst of advertentie in print.
  • Vlog: een video blog. Het informele, inspirerende verhaal wordt verteld in een video. Een persoonlijk, online dagboek.
  • Whitepaper: relevante, waardevolle kennis samengevoegd in een downloadbare pdf.
  • Webinar: een lezing of college dat online te volgen is, live of on demand.
Webinar video

Contentmarketing in de praktijk

Zo pakt Pireco 't aan

De naamsbekendheid vergroten en daardoor meer leads aantrekken – met deze doelstelling startte Pireco in 2019 met contentmarketing. De markt voor gewasbescherming maakte net een ontwikkeling door: het gebruik van de chemische varianten werd ingeperkt en daardoor steeg de vraag naar biologische alternatieven.

Als expert in biostimulanten besloot Pireco hun specialistische kennis te delen met de doelgroep. Pireco werd kennispartner van Akkerwijzer en publiceert sindsdien in print en online inhoudelijke artikelen over biologische gewasbescherming. Door structureel antwoord te geven op de vragen die er leven bij de doelgroep, hebben zij hun bereik kunnen vergroten en genereren zij meer leads.

Meer over Pireco

Pireco zet al bijna 20 jaar de kracht van de natuur in voor biologische en gangbare teelten. De biostimulanten op basis van kruidenextracten en algen bevatten natuurlijke spoor- en micro elementen en leveren daardoor een belangrijke bijdrage aan een sterk en vitaal gewas.

Lees ook de praktijkcase - contentmarketing bij Pireco

Pireco

Duurzame keuze

Contentmarketing is een project van de lange adem. Je gaat strategisch en structureel aan de slag met een contentplan. Hierin is elke losse kennis uiting een bouwsteen dat samen staat als een huis en blijvend de merkloyaliteit en leadgeneratie voedt.

Wil jij dit nu ook? Lees dan dit artikel over het stappenplan om te beginnen met contentmarketing of neem contact met ons op: telefonisch +31 (0)314 626435 of per e-mail.

Deel dit artikel
LinkedInWhatsApp

Lees meer over Contentmarketing