
Zakelijk vloggen
Met deze tips word jij een super vlogger!
Vloggen is een uitstekende manier om de kijker mee te nemen en je verhaal visueel te maken. Met name voor de agrarische sector geldt zeker dat jouw boodschap veel sterker kan overkomen in beeld dan alleen in tekst. Voor het maken van een kwalitatief goede vlog zijn er een paar belangrijke punten waarmee je rekening moet houden. In deze blog helpen we je op weg!
1. Bereid je voor
Voordat je gaat filmen is het verstandig om te bedenken wat je wilt met de video, oftewel de doelstelling. Wil je bijvoorbeeld potentiële klanten informeren over een nieuw product door de ervaring van een eindgebruiker in beeld te brengen? Focus dan op de ervaringen van die eindgebruiker, en houd geen diepte-interview over hoe hij ooit boer is geworden. Een heldere doelstelling helpt je om keuzes te maken van wat wel en wat niet terug moet komen in de video.
2. Vertel een logisch verhaal
Heb je je doelstelling helder? Bedenk dan hoe je het verhaal gaat overbrengen. Voor de kijker is het prettig om in een logisch verhaal te worden meegenomen. Maak een beknopte verhaallijn, op basis van een introductie, middenstuk en einde:
1. Introductie
Vertel in de introductie waar je het in deze video over gaat hebben (en wat de kijker dus kan verwachten). Vul de introductie aan met informatie waar je staat, en wie je bent en wat je functie is. Houd dit wel kort, of vang dit eventueel op in een titelbalk.
2. Middenstuk
In het middenstuk kom je tot de kern. Je kunt vertellen over...
- … het probleem en de daarbij geboden oplossen;
- … een chronologisch proces dat doorlopen moet worden;
- … de 5 w’s en de H (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe);
- … of een aantal kenmerken die in logische volgorde afgewerkt dient te worden.
3. Einde
Als afsluiting kun je bijvoorbeeld eerst nog een samenvattende conclusie vertellen, de kijkers bedanken voor hun aandacht en een call to action toevoegen. Denk hierbij aan een verwijzing naar de website of het insturen van vragen waarin je in de volgende video antwoord op kunt geven.
Om jezelf tijdens het filmen wat handvaten te geven kun je een scriptje maken. Dat hoeft geen groots uitgewerkt document te worden met een gedetailleerde verhaallijn en een shot-list, maar denk bijvoorbeeld aan een checklist met een aantal punten die terug moeten komen in de video.
3. Tips voor het filmen
Showtime! Met een paar tips helpen we je om jouw filmwerk naar een hoger niveau te brengen:
• Film horizontaal
Houd je telefoon niet verticaal, maar film horizontaal. Film alleen verticaal als je content maakt voor platform dat ingericht is voor verticale video, zoals Instagram. Als dat niet het geval is, film dan altijd horizontaal.
• Film op ooghoogte
Houd de telefoon niet te hoog, anders kijkt iedereen bovenop je, maar houdt de telefoon ook niet te laag, anders kijkt iedereen je neus in. Recht voor je, op ooghoogte is het beste! Zorg er ook voor dat je niet op je beeldscherm kijkt, maar echt in de camera kijkt. Dit zorgt ervoor dat je in de video de kijker rechtstreeks aanspreekt!
• Controleer het beeld
Voordat je gaat filmen is het verstandig om je beeld te controleren. Zo voorkom je dat je een video maakt met nog een stukje rucola tussen de tanden of bijvoorbeeld een rommelige achtergrond. Check ook even of het onderwerp dat je in beeld wilt brengen goed belicht is en voor de kijker duidelijk te zien.
• Houd de telefoon dicht bij de geluidsbron
Microfoons in telefoon worden steeds beter, maar ze pakken vooral omgevingsgeluid en zijn niet echt richtmicrofoon die gericht geluid op kunnen nemen. Als je stemgeluid wilt opnemen, zorg er dan voor dat de telefoon maximaal 1,5 meter van de spreker is zodat de microfoon goed het geluid kan registreren. Vermijd daarnaast omgevingsgeluid. Storend achtergrondgeluid is vrijwel niet weg te krijgen.
Wil je wat vertellen over een situatie in een varkensstal? Kies er dan voor om de toelichting op een andere plek op te nemen zodat het geluid goed is, en film de clips die je nodig hebt vervolgens in de stal. Door deze clips in de montage over je toelichting te leggen, zorg je ervoor dat de beelden aansluiten bij wat je vertelt, én is wat je vertelt goed verstaanbaar!
Wil je beter geluid? Degelijke vlogmicrofoons voor je telefoon heb je al vanaf 50 euro.
Tip: controleer na de opnames even of het geluid er goed op staat. Het zou zonde zijn als je bij de montage er achter komt dat een deel van de video onbruikbaar is!
• Vertel met passie
Niemand wil kijken naar een gortdroge presentatie, dus probeer een beetje sjeu toe te voegen aan je verhaal. Zet een subtiele glimlach op, en vertel met enthousiasme. Vind je dit lastig? Oefen dan een paar keer voor de spiegel en probeer wat testvideo’s te schieten met je telefoon.
Tip: Ga geen teksten uit je hoofd leren. Vaak werkt dat averechts. Het zorgt ervoor dat je tijdens het spreken vooral bezig bent met het zoeken van de woorden zoals je die geoefend hebt, en dat zie je heel goed terug. Ken de rode draad van je verhaal en improviseer. Een foutje hier en daar mag best, want de kijker verwacht geen perfecte presentatie.
• Maak plakshots
In het vorige punt kwam het al aan bod; zorg ervoor dat je plakshots maakt. Dit zijn sfeerbeelden van het onderwerp dat je behandelt. Plakshots maken het prettig om naar een video te bekijken en maken je verhaal makkelijker te begrijpen. De kijker ziet namelijk letterlijk waar je het over hebt!
Wissel in perspectief. Gaat het over een bepaalde machine? Film dan wijd shot waarin de machine volledig in beeld komt, en maak een close-up shot om onderdelen van de machine in beeld te brengen.
Vergeet ook niet het begin- en eindshot! Ga je langs bij een boerderij? Maak een beginshot van de entree van de boerderij, en een eindshot voor na de video.
Aan de slag
En nu jij! Misschien kijk je er tegen op. Dat is logisch. Vloggen is een kwestie van oefenen, dus ga het eenvoudig gewoon eens proberen. Maak eens een testvideo van een appel. Of probeer eens iets met een collega. De eerste keer is en blijft spannend, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt.
Kijk je er nog veel tegen op? Bij Agrio geven wij ook vlogcursussen. Met een groepje van maximaal zes personen starten we eerst met wat theorie, en gaan we daarna direct aan de slag in de praktijk.
Is de productie te groot en heb je echt een professioneel videoteam nodig? Ook dan kunnen wij je helpen. Basis-producties zijn al mogelijk vanaf 750,- euro.
Direct contact
Voor je begint, eerst een keer samen sparren? Neem contact met ons op, telefonisch +31 (0)314-756211 of per e-mail. We denken graag met je mee.