Zo maak je content voor jouw ideale boer

Contentmarketing die bouwt op expertise en klantervaring

18 November 2025 Contentmarketing

Voor vakinformatie klopt bijna de helft van de boeren aan bij experts, zoals vertegenwoordigers en vakgerichte websites, blijkt uit de Agrarische MediaMonitor (2024). En zodra er een keuze gemaakt moet worden, speelt al snel de vraag: “Hoe pakt de buurman ’t aan?” Niet omdat boeren geen eigen koers kunnen varen – daar zijn ze slim en (eigen)wijs genoeg voor. Maar omdat praktijkervaring telt. Zo ziet 71% van de boeren hun collega’s als een betrouwbare bron.

Wil jij ook jouw expertise én de ervaringen van je klanten slim inzetten in contentmarketing? Ga dan aan de slag met deze checklist.

Breng in kaart wat jouw ideale boer wilt weten

Breng in kaart wat jouw ideale boer wil weten

• Welke vragen leven er?

• Wat zijn hun zorgen, twijfels, plannen en ambities?

• Waarover zoeken ze vakinformatie?

Maak een overzicht van de relevante thema’s

Maak een overzicht van de relevante thema’s

• Orden de onderwerpen per doelgroep, sector of seizoensmoment

• Denk in praktijkvragen en herkenbare situaties

• Benoem ook wat boeren nog níét weten, maar wél moeten weten

Verzamel de juiste experts en ervaringsdeskundigen

Verzamel de juiste experts en ervaringsdeskundigen

• Betrek collega’s met vakkennis

• Vraag klanten om hun eerlijke praktijkverhaal

• Combineer onderzoek, inhoud en ervaring tot één sterk verhaal

Interview de experts

Interview de experts

• Vraag concreet naar inzichten, praktijkervaringen en advies

• Tip: neem het gesprek op met camera of microfoon. Zo creëer je meteen materiaal voor shorts, video’s of een podcast

Contentcreatie

Contentcreatie

• Verwerk de input tot relevante, waardevolle content

• Maak het herkenbaar en bruikbaar voor jouw ideale boer

• Zorg dat het voldoet aan E-E-E-A-T: Expertise, Experience, Effort, Authoritativeness & Trustworthiness

• Schrijf altijd met je doelgroep in gedachten, niet voor het algoritme

Contentatomisatie

Contentatomisatie

• Verspreid je content via de juiste kanalen, zoals socials, vakmedia, nieuwsbrieven, events of podcast

• Houd rekening met de spelregels van elk kanaal (zero-click, SEO, algoritmes)

• Hergebruik slim: knip langere content op in kleinere formats

Wat is contentatomisatie?

Contentatomisatie is het slim hergebruiken van één sterk verhaal. Je knipt een artikel, video of interview op in kleinere, hapklare stukken, die gebruikt voor bijvoorbeeld socials, shorts of podcast. Zo haal je meer uit je originele content en sluit je aan op hoe jouw doelgroep informatie het liefst ontvangt.

Tip! Inzicht begint met luisteren. Wat houdt jouw doelgroep bezig? Vraag het ze. Informeer bij verkoop naar terugkerende vragen en thema’s. Of schakel ons in voor een verdiepend onderzoek.

Let's go!

Zie je de mogelijkheden en heb je ook de mensen en middelen om meteen aan de slag te gaan? Mooi, doen. En anders: doe gerust een beroep op een van onze specialisten. Wij helpen je graag.

Deel dit artikel
LinkedInWhatsApp

Lees meer over Contentmarketing