Wie is er niet benieuwd naar het leven achter de stal- en keukendeuren van collega-boeren? Zeker wanneer die collega’s een gedurfde stap zetten: emigreren als gezin én melkveebedrijf. Die nieuwsgierigheid is een van de redenen waarom de video die wij voor Interfarms maakten over familie Rolleman al meer dan 34.000 keer is bekeken.
In mei 2024 nam familie Rolleman afscheid van hun melkveebedrijf met 70 koeien in Den Ham (Overijssel) en vertrok naar Zweden, waar ze nu een bedrijf met 200 koeien runnen. Samen met hun drie kinderen – twee dochters (6 en 9 jaar) en een zoon (3 jaar) – begonnen ze aan een nieuw hoofdstuk. Voor Interfarms, die hen begeleidde bij deze levensveranderende stap, legden wij hun verhaal vast. Videoproducer Bram volgde de familie en bracht hun emoties, uitdagingen en successen in beeld. Lees verder over de aanpak en het succes van deze videoproductie.
Interfarms begeleidt boeren en investeerders bij de aankoop van boerderijen en landbouwgrond in binnen- en buitenland. Ze ondersteunen ondernemers niet alleen bij de zakelijke aspecten van emigratie, maar ook bij de persoonlijke en praktische uitdagingen die komen kijken bij een verhuizing naar een ander land.
Interfarms wilde een authentieke en inspirerende video laten maken over het emigratieproces van een Nederlandse boer. Het doel? Een eerlijk en herkenbaar verhaal vertellen over wat er allemaal komt kijken bij het verhuizen naar en opstarten van een nieuw agrarisch bedrijf in het buitenland.
De video is voor boeren en investeerders die een agrarisch bedrijf in het buitenland overwegen. Het persoonlijke verhaal van familie Rolleman biedt een realistisch beeld van het proces, de uitdagingen en de kansen. De echtheid van de content draagt bij aan de geloofwaardigheid van de video.
Emigreren is een grote beslissing, en agrarische ondernemers nemen die niet zomaar. Deze video richt zich op boeren in de bewustwordings- en onderzoeksfase van hun klantreis. Ze ontdekken hun interesse in emigratie en verdiepen zich in de mogelijkheden. Ervaringen van anderen zijn in deze fase zeer waardevol. Daarom laat de video zien:
"Emigreren is niet alleen een zakelijke stap, maar ook een enorme verandering voor het gezin. Omdat het een mix is van privé en zakelijk, heb ik geprobeerd dat ook op die manier in beeld te brengen door van beide beelden te schieten.”
— Bram, videoproducer
De video van de familie Rolleman is een succes, met inmiddels meer dan 34.000 weergaven. Wat maakte deze productie zo sterk?
Familie Rolleman deelt openhartig hun twijfels, verwachtingen en ervaringen. Niet alleen de ouders, maar ook de kinderen spelen een rol, wat de menselijke kant van emigreren benadrukt.
“Dieren zijn lastig te regisseren, maar kinderen soms nog lastiger. Nu deed zich een mooi moment voor dat ze net op het juiste moment voor de camera een knuffel gaven en dat was precies een goede aanvulling voor de video.”
— Bram, videoproducer
Niet alleen de melkveehouders vertellen het verhaal, de beelden spreken ook. De leegte van de stallen, de melkrobot die wordt gedemonteerd en de kuil die wordt verladen naar een andere melkveehouder: Ze zetten de sfeer neer van een afscheid en een nieuw begin.
“Dit zijn dingen die je vooraf kunt afstemmen, maar wanneer iemand op heel korte termijn emigreert en er veel partijen bij betrokken zijn, is dat niet makkelijk te regisseren”
De buitenlandse dronebeelden, vastgelegd door Interfarms, versterkten het verhaal en de visuele beleving van de video.
Een goed script en een lijst met vragen zorgden voor een sterke voorbereiding, zowel voor de opdrachtgever Interfarms als voor de familie. Dit hielp om misinterpretaties te voorkomen en de juiste beelden te schieten.
"Toch blijft er altijd ruimte voor onverwachte momenten - die maken een video juist echt en krachtig."
— Bram, videoproducer
Deze video is meer dan alleen een informatieve productie - het is een oprecht en inspirerend familieverhaal. Dankzij een sterk script, visuele storytelling en de mix van zakelijke en persoonlijke momenten, voelt de kijker écht mee met familie Rolleman. Voor Interfarms is het een krachtig middel om hun begeleiding zichtbaar te maken. Voor boeren die emigratie overwegen kan het helpend zijn.
"Het is gewoon een eerlijk verhaal van een sympathieke familie die een compleet nieuwe toekomst tegemoet gaat. Ik leefde met ze mee tijdens de opnames en ben ontzettend benieuwd hoe het ze in Zweden vergaat. Een vervolg op hun nieuwe locatie? Dat zou geweldig zijn!"
— Bram, videoproducer
Wil jij met video jouw doelgroep raken en begeleiden in hun klantreis? Wij helpen je graag om een krachtig verhaal te vertellen dat informeert, inspireert en overtuigt. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!