

ForFarmers zette shorts in om hun jaarlijkse Agroscoopbokaal onder de aandacht te brengen. In korte, pakkende video’s triggerden ze boeren om door te klikken naar de langere video’s waarin de winnaars hun aanpak deelden. In opdracht van ForFarmers filmden we de zes winnaars en maakten we verdiepende video’s én shorts. Die zorgden via YouTube en social media voor extra bereik en verkeer.

Jazeker. Boeren raadplegen ook social media om bij te blijven in hun vak. Uit de Agrarische Media Monitor (2024) blijkt dat ruim 80% van de melkveehouders en 94% van de akkerbouwers social media wekelijks tot dagelijks gebruiken voor vakinformatie. Vooral YouTube is in trek: 70% van de melkveehouders en 67% van de akkerbouwers gebruikt het platform. Instructievideo’s zijn hier de populairste vorm: 74% van de melkveehouders en bijna de helft (46%) van de akkerbouwers bekijkt ze. De voorkeur voor visuele content groeit, zeker onder jongere boeren. Voor varkens- en pluimveehouders zijn de aantallen in de meting te klein om betrouwbare uitspraken te doen.
Shorts staan niet op zichzelf. Ze werken het best als onderdeel van je bredere contentaanpak. Denk aan teasers, highlights of samenvattingen die nieuwsgierig maken naar de volledige video of campagne.
Precies zo zet ForFarmers ze ook in: als opstapje naar verdiepende content. Dat zorgt voor meer bereik en meer betrokkenheid. Naast het hogere bereik en de extra interactie – zoals het delen van de video’s – viel vooral de ontvangst op. “De reacties op de shorts waren erg positief,” merkt Leonie op.

“Rondom de winnaars van de Agroscoopbokaal waren we gewend om lange, inhoudelijke video’s te maken. Die werden goed bekeken, maar op social media haakten kijkers sneller af. De trend naar kortere video’s gaf voor ons de doorslag om ook shorts te gaan maken.”
“Het doel was op een vlotte manier een korte boodschap delen die beter wordt uitgekeken en meer bereik oplevert. Dat is gelukt. Het bereik van de shorts lag vele malen hoger dan de jaren ervoor waarbij we de lange video’s op social media plaatsten.
Het aantal kijkers van de lange video’s bleef gelijk, en de shorts zorgden juist voor extra bereik en enthousiaste reacties. De luchtigheid in de shorts zal er ook aan bijgedragen hebben, het waren spontane video’s waarin de winnaars bekend gemaakt werden. De shorts zijn veel gedeeld.”
“We hebben goed gekeken naar het uitkijkpercentage. Uiteindelijk wil je dat een short zo lang mogelijk wordt uitgekeken. Het moment waarop mensen afhaken is daarbij belangrijk. Ook vergeleken we de resultaten tussen de verschillende socialmediakanalen. Een volgende keer willen we opnieuw de aandacht zo lang mogelijk vasthouden en de boodschap nog strakker binnen de beschikbare tijd overbrengen.”
“Het idee om shorts als aanvulling op de lange video’s te gebruiken nemen we zeker mee.”
Leonie Borkus, marketingcommunicatie
coördinator ForFarmers

Neem contact op met Eline, onze communicatiespecialist met een gezonde obsessie voor social en shorts of onze bevlogen videoproducer Bram.
Eline: "Belangrijker dan perfectie is echtheid"
“Wil je een vlog maken, doe het gewoon. Laat je niet tegenhouden door twijfel. De short hoeft niet meer dan een zes of een zeven te zijn, echt. Zet het online, kijk wat ’t doet, leer ervan en verbeter je aanpak de volgende keer.” Eline Mekelenkamp, marketeer en social media specialist bij Agrio.
Bram: "Wat werkt in de sector én in shorts: humor"
“Zorg voor herkenning en emotie. Als je er dan ook nog humor aan toevoegt, heb je de beste mix te pakken.” Bram Teeuwsen, videoproducer bij Agrio, maker van ForFarmers campagne