achtergrond afbeelding

Verhalen die viral gaan

Verhalen die viral gaan

Meer dan 27.000 views mede door Google Discover

Dit is GEA

GEA Farm Technologies wil melkveehouders wereldwijd helpen om hun toekomst succesvol en duurzaam te managen. Dit doen zij met de ontwikkeling van innovatieve en efficiënte producten die het welzijn van de koe én de duurzaamheid van het melkveebedrijf verbeteren. Melkveehouders kunnen bij GEA terecht voor melkrobots, voerrobots, voeraanschuifrobots, mestverrijkers en technologieën waarmee zij de gezondheid en het welzijn van de koe kunnen monitoren.

Sinds drie jaar is GEA kennispartner van Melkvee. Via dit crossmediale platform delen zij specialistische kennis, praktische tips en praktijkcases met hun doelgroep. Halverwege 2023 gebeurde er iets bijzonders: uit het niets schoot het aantal views door het dak. De kennisartikelen werden ineens bekeken door tienduizenden belangstellenden. Wat is de succesformule van deze ontwikkeling en welke rol speelt Google Discover hierbij? Marketing- & communicatie-experts van GEA vertellen in dit artikel meer over hun kennispartnerschap bij Melkvee.

Melkvee.nl is voor ons een goed mediakanaal om veehouders te bereiken en traffic te genereren naar onze website.

Marketing GEA Farm Technologies

Melkvee

Waarom het kennispartnerschap?

“Melkvee.nl is voor ons een goed mediakanaal om veehouders te bereiken en traffic te genereren naar onze website. Dat is wat je wilt met marketing. Je investeert tijd en geld in uitingen en dan hoop je dat de doelgroep het ziet en reageert.”

Het overall doel hierbij is het imago van GEA te versterken en de bekendheid te vergroten. “Bij aanschaf van een melkrobot willen wij in de top of mind van de melkveehouder zitten. Het kennispartnerschap draag mee aan dit doel.”

GEA richt zich met de kennisartikelen op de bewustwordingsfase en onderzoeksfase van de klantreis. De kennisartikelen zijn informatief en vooral niet te commercieel ingestoken. De USP’s van de producten worden subtiel overgebracht, bij voorkeur verteld door een melkveehouder die vanuit eigen ervaring hierover spreekt.

Extra traffic en contact met nieuwe boeren

Al vanaf de start boekt GEA goede resultaten met hun artikelen op Melkvee. De weergaven met betrokkenheid variëren per artikel van enkele honderden tot duizenden. De video’s worden honderden keren gestart. Ook leveren de artikelen extra traffic op naar de website van GEA. “Op Melkvee hebben wij een eigen kennispartnersite waarop onze artikelen staan. De sidebar op deze pagina leverde al honderden kliks op naar ons eigen website. Ook fysieke leads van boeren die wij nog niet kenden. Deze groep hadden we anders niet bereikt. Dat is waanzinnig, en ook super meetbaar.”

Vooral praktijkcases waarin de boerenfamilies zelf aan het woord zijn doen het goed. Lezers blijven verrassend lang op de pagina. Bij een aantal artikelen is de gemiddelde tijdsduur zelfs langer dan 10 minuten.

Honderden kliks naar ons eigen website en fysieke leads van boeren die wij nog niet kenden. Deze groep hadden we anders niet bereikt. Dat is waanzinnig, en ook super meetbaar.

Marketing GEA Farm Technologies

Mensen leveren views op

Alle kennispartners hebben inzicht in hoe hun artikelen op Melkvee.nl presteren. Bij GEA kunnen ze daarom goed inschatten welke elementen een positieve invloed hebben op het artikel. “Onze ervaring is dat een sterke titel, een goede afbeelding en een goede caption tekst onder de afbeelding zorgen voor veel views. Een meer statisch artikel dat we publiceerden over de RMV-beurs kreeg minder views, ondanks dat we het artikel ook via onze eigen socials hadden gedeeld. Wat bij onze artikelen ook werkt: een foto met één of meerdere personen erop en dan bij voorkeur ook een vrouw.”

De artikelen van GEA hebben een vaste structuur. Ook worden in praktijkcases de specifieke bedrijfsgegevens van de melkveehouder visueel weergegeven, in de vorm van een infographic. Door de combinatie van foto, titel en visuele presentatie van gegevens wordt het de lezer snel duidelijk waar het artikel over gaat.

Analyse van het meest gelezen artikel

“Boeren zijn op zoek naar echte verhalen." Met de kennispartnerartikelen wil GEA ‘haar trotse boeren een podium geven.’ In verreweg de meeste artikelen vertellen melkveehouders over hun ervaringen met de GEA-producten. Deze artikelen worden verrijkt met een aansprekende, herkenbare foto en vaak ook met een video. Regelmatig betreft de titel van zo’n praktijkcase een quote van de geïnterviewde melkveehouder.

Kennisartikel

Ons meest gelezen artikel had een dubbelzinnigheid in de titel.” Dit artikel werd gepubliceerd in de tijd dat er in het nieuws veel gesproken werd over stoppen met het boerenbedrijf. De titel met de quote ‘Dit had ik veel eerder moeten doen’ kon door de lezers op vele manieren geïnterpreteerd worden. Dat maakte lezers nieuwsgierig. Deze klantcase over melkrobots werd meer dan 27.000 keer bekeken. Mede dankzij Google Discover.

De impact van Google Discover

Halverwege 2023 nam het aantal views in grote getalen toe. Artikelen scoorden wel vier keer meer betrokken weergaven dan hun voorgangers. Data liet zien dat Google Discover een groot aandeel had in dit succes. De online dienst heeft de artikelen van GEA opgemerkt, relevant bevonden voor een grote groep gebruikers en vervolgens deze artikelen in hun nieuwsfeed getoond. Met als gevolg dat GEA rechtstreeks in de tijdlijn terechtkwam van personen voor wie hun content -volgens Discover- relevant is.

Een gelukstreffer? Dat niet. Hoewel Google Discover zich niet laat sturen, kunnen teksten er wel voor geoptimaliseerd worden, en dat is precies wat GEA doet: zij maken hoogwaardige content voorzien van een sterke titel, grote afbeeldingen en een video. Waar mogelijk haken zij in op de actualiteit. Ook deelt GEA de artikelen op de eigen socialmediakanalen, wat zorgt voor een hogere social interactie – een factor die Discover meeneemt in het algortime. De kennisartikelen van GEA staan op Melkvee.nl, een gevestigde naam met autoriteit, wat eveneens positief wordt beoordeeld door Discover. Kennispartners profiteren mee van de waarde die Google toekent aan Melkvee.nl. Lees meer over contentoptimalisatie voor Google Discover op Agrio Deelt.

Intern samenwerken

Een kennisartikel is niet 1-2-3 geschreven. Daar zit tijd in en niet alleen bij de afdeling marketing & communicatie. Het kennispartnerschap is bij GEA een interne samenwerking. “Onze collega’s van Dairy Management Support en onze monteurs komen veel bij onze klanten over de vloer. Zij kennen de projecten die we in het daglicht kunnen zetten en met deze onderwerpen weten ze ons te vinden. Samen hebben we die hoge views bereikt. Daar zijn we trots op.”

Ambities

“Marketing ligt vaak onder vuur als het om budgetten gaat. Daarom is het belangrijk dat we de resultaten kunnen toetsen. Hoewel we nog niet de volle potentie van het kennispartnerschap inzetten, zijn wij toch al super tevreden. Het kennispartnerschap op Melkvee.nl is waardevol voor ons. Onze ambitie is dan ook om meer content te creëren, zodat we de mogelijkheden van het kennispartnerschap volledig gebruiken. Melkvee.nl heeft een vaste lezersgroep en daar kun je als kennispartner op meevaren.”

Melkvee.nl heeft een vaste lezersgroep en daar kun je als kennispartner op meevaren.

Marketing GEA Farm Technologies

GEA

En jij? Haal jij het maximale bereik met jouw content?

Wil je net als GEA het bereik van jouw kennisartikelen een boost geven? Optimaliseer jouw content met deze 7 tips of neem contact met ons op voor een persoonlijk advies of sparringsessie. Zo ontdek je hoe jij jouw doelgroep nóg beter kan bereiken.