Vereniging Vruchtbare Kringloop Achterhoek en Liemers, afgekort VKA, is sinds 2020 een zelfstandige boerenvereniging voor de landbouw in de regio Achterhoek en Liemers. De boeren achter VKA werken al sinds 2013 samen: eerst als projectgroep en sinds 2020 als vereniging. Het bestuur bestaat uit zeven boeren. De vereniging telt meer dan 300 leden.
VKA is een lerend netwerk van boeren, loonwerkers, experts en partners. Zij delen kennis en werken samen aan vier kringlopen: het verbeteren van de ecologie, het verbeteren van het rendement, het verbinden met de maatschappij en vernieuwend ondernemen. Hierbij organiseren zij studiegroepen, thema- en inspiratiebijeenkomsten, projecten en publicaties voor hun leden. Met de data die het VKA verzamelt onder de leden (via kringloopwijzers, gewasuitslagen en grondmonsters) worden de resultaten in het gebied zichtbaar.
Wanneer VKA een vereniging wordt gaan alle deelnemers mee en worden lid. Een succesvolle start. De vervolgstappen blijken uitdagender. Vooral de communicatie naar leden roept vragen op. Welke informatie is interessant voor hen? Hoe kan de communicatie anders en beter ingezet worden? Hoe werf je nieuwe leden? En dan is er ook nog een dilemma rondom het imago: veel agrariërs denken nog steeds dat VKA een project is en dus tijdeKlantcase lijk. Dit zijn de vraagstukken die VKA meeneemt naar de eerste sessie van Het Goed Boeren Plan.
Anneloes Fleerkate is net één maand manager bij VKA als zij in oktober 2022 de aftrap van Het Goed Boeren Plan bijwoont. De 4-uur durende sessie vindt plaats in de studio van Agrio. Aanwezig zijn 4 (bestuurs)leden van de VKA en 3 marketingspecialisten van Agrio. Anneloes: “We doken meteen de diepte in en kregen door Agrio tientallen vragen voorgeschoteld. Voornamelijk over onze doelgroep. Één van de vragen was ‘waarom wij ons alleen richten op veehouders en loonwerkers in de Achterhoek en de Liemers, en niet ook op akkerbouwers en in een veel groter gebied?’ Deze vraag leidde uiteindelijk tot een wijziging van onze doelgroep en onze naam.”
Anneloes Fleerkate
Zonder enige afleiding en in de rust van Agrio’s studio komen tijdens de sessies zo’n honderd scherpe vragen op tafel. Anneloes herinnert zich de positieve dynamiek tijdens de sessies. “Agrio ging mee in ons enthousiasme, maar bewaakte ook de focus. Eerdere antwoorden werden opnieuw aangehaald en bij ons getoetst. Er werd echt op doorgevraagd door de specialisten van Agrio. Daarbij hielden ze ons een eerlijke spiegel voor. Zo kwamen er bij ons vragen naar boven, waarvan we niet wisten dat wij ze hadden.”
Anneloes: “Agrio weet heel goed wat VKA is en hoe het werkt met een boerenbestuur en leden. Bovendien kennen ze de agrarische sector van binnen en van buiten. De klik tussen ons was er meteen. We hadden direct het vertrouwen dat wij bij Agrio in goede handen waren. Ze kennen de sector, weten wat je doormaakt en kunnen zich goed verplaatsen in jouw situatie.”
Na drie sessies ligt er een concreet plan op tafel. Anneloes: “We hadden grootste dingen besloten: een naamswijziging, een nieuwe doelstelling en onze doelgroep uitgebreid. We hebben daarom gezamenlijk met Agrio onze plannen gepresenteerd aan het gehele VKA bestuur. De discussies en gesprekken die hierbij ontstonden, zorgden ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wezen.”
Een week na de vierde en laatste sessie werden de eerste acties al uitgezet. Anneloes: “Het Goed Boeren Plan raakt alle facetten: onze leden, onze partners, de overheid - alles zit in er in, mét actiepunten. We konden direct zelf aan de slag. Zo concreet is het plan.” Bij het bestuur en de werkorganisatie landt de nieuwe koers vrij snel en wordt er enkel nog gedacht en gewerkt vanuit de nieuwe doelstelling en de nieuwe doelgroep. In maart voeren ze een ledenonderzoek uit. Ook op andere fronten kunnen leden zien waar het bestuur mee bezig is. Zo wordt in mei tijdens de ledenvergadering akkoord gegeven op de nieuwe naam en de nieuwe doelstelling.
Op 15 september vindt het Loeren bij de Boeren festival plaats. Hierbij wordt op tien locaties tegelijkertijd de nieuwe naam, VK-Oost en de nieuwe doelgroep, doelstelling en logo aan de aanwezige leden gepresenteerd. Agrio verzorgde de gehele rebranding inclusief lanceringsvideo. Inmiddels is VK-Oost een nieuwe studiegroep gestart, specifiek voor akkerbouwers – een nieuwe groep agrariërs binnen de nieuwe doelgroep van VK-Oost.
Anneloes Fleerkate
“Op de terugweg na de eerste sessie belde ik in de auto mijn collega Edwin en we zeiden tegen elkaar ‘dit is echt zo leuk!’ Dat enthousiasme is gebleven. VKA en Agrio hadden vanaf het begin hetzelfde doel: met elkaar er wat van maken en die positieve dynamiek was het hele jaar voelbaar,” vertelt Anneloes. “Het contact met Agrio is laagdrempelig. Je pakt makkelijk de telefoon. Je kunt meteen je vraag stellen en daarover sparren, zodat je weer verder kunt. Dat heeft ons erg geholpen bij het uitrollen van Het Goed Boeren Plan.”
Wil je net als VK-Oost dieper duiken in de Agarische Klantreis van jouw doelgroep? Informeer naar Het Goed Boeren Plan of boek een vrijblijvende Sessie Ken De Boer. En ontdek hoe jij hen nóg beter van dienst kan zijn.