Maximaal online adverteren

Haal het maximale uit je advertentie: drie vragen voor een goede CTR!

20 oktober 2022 Contentmarketing

Een advertentie, zoals een banner of een advertorial, biedt een mooie kans om de aandacht te pakken van jouw (potentiële) klant. Maar, hoe zorg je ervoor dat je het maximale haalt uit dat kleine stukje advertentieruimte? Wat moet je doen om ‘m op te laten vallen, de kijker aan te spreken en motiveer je hem op erop te klikken? Oftewel, het behalen van een goede, zogeheten click-through-rate. Om een goede CTR te behalen helpen wij je op weg met drie controlevragen die jij jezelf moet stellen voordat je advertentie online gaat.

Vraag 1 - Sluit de advertentie aan op de behoefte van de klant?

De eerste en belangrijkste stap die je moet nemen is jezelf te verplaatsen in jouw potentiële klant en jezelf heel goed afvragen waar zijn behoeftes liggen.

  • Zit hij op jouw product te wachten? Vanzelfsprekend, maar hoe wil hij hierover geïnformeerd worden?
  • Wil hij direct een product zien (waarschijnlijk niet) of wil hij meer informatie over zijn probleem zodat jij hem verder helpt (waarschijnlijk wel!)?
  • Hoe consumeert hij deze informatie het liefst: een folder, een artikel, een whitepaper, een brochure thuis, of wellicht een video?
  • Wordt de oplossing laagdrempelig aangeboden - dus kan hij zonder al teveel moeite leren hoe hij zijn probleem op kan lossen? Of ontbreekt cruciale informatie op de pagina erna en moet hij contact opnemen met een vertegenwoordiger - waardoor mensen vaak afknappen?

Begeleid de klant door het aankoopproces

Tip: praten over het probleem is goed, maar zorg dat je de klant blijft begeleiden in het aankoopproces. Praat dus niet alleen over wat het probleem is, maar ook over hoe het opgelost kan worden!

Samengevat: verplaats jezelf in de klant, vraag jezelf af waar zijn behoeftes liggen en bedenk hoe je hem het beste kunt aanspreken. Tip: door gebruik te maken van de klantreis kun je je content makkelijker én efficiënter afstemmen op de behoefte van jouw potentiële klant. Hoe je dat doet, vertellen we je in deze video (klik)!

Vraag 2 - Is de advertentie voldoende actueel?

Winterbanden verkopen in de zomer heeft natuurlijk niet zo heel veel zin (tenzij je jezelf graag wilt uitdagen). In de agrarische sector zijn veel producten seizoensgebonden. Denk dus goed over welk moment het juiste is om het product aan te prijzen. In het geval van winterbanden is dat naast de winter, ook het moment vlak vóór de winter. De banden moeten immers nog besteld en gemonteerd worden, en de wielen vervolgens onder de auto geplaatst.

Tip: Vind je het lastig om een advertentie uit te werken die visueel én tekstueel aanspreekt? Onze marketeers en vormgevers kunnen je helpen bij het maken van een prachttige banners of advertorial!

Vraag 3 - Is de advertentie tekstueel en visueel aantrekkelijk?

Nieuws, appjes, socials, stories, voice-messages: in het huidige, overvolle medialandschap vliegen de media je om de oren. Aan jou als marketeer dus de taak om binnen binnen deze media-berg met reclame en content op te vallen en onder de aandacht te komen bij jouw potentiële klant.

Dat is niet makkelijk. Gelukkig maar, anders zou er voor jou en mij als marketeers niks te doen zijn. Heb jij je advertentie klaar? Houd de advertentie eens naast 3 andere advertenties en vraag jezelf af of het er visueel genoeg uitspringt. Zal de advertentie jouw potentiële koper aanspreken? Is de tekst heel herkenbaar voor hem? En zal de afbeelding opvallen ten opzichte van de rest? Springt de vormgeving er tussenuit? Zal de call to action (button) de kijker echt triggeren om op jouw advertentie te klikken?

Het is verleidelijk ‘snel tevreden’ te zijn, maar als je ook maar enige twijfel hebt over een van bovenstaande antwoorden is het verstandig terug naar de tekentafel te gaan - tenzij je tevreden bent met een mindere click through rate. Als jij een goede CTR wilt realiseren, zullen bovenstaande punten in orde moeten zijn.

De juiste tekst: De kracht van goede tekst

Dat begint al het schrijven van goede teksten. In onderstaande video leggen wij je uit hoe je korte, pakkende teksten schrijft.

Dus, moet jij een pakkende, korte tekst bedenken?

  • Vraag jezelf af of je wilt informeren, overtuigen of activeren;
  • Maak een kop die de lading dekt én triggert;
  • en vermijd altijd clichés en containerbegrippen.

De juiste afbeelding: Een beeld zegt meer dan…

Veel van de punten uit de video kun je doorvertalen naar de vormgeving, zoals de afbeelding. Maak je een advertentie voor Akkerwijzer? Als je een afbeelding gebruikt waar alleen een aardappel op staat ben je niet de enige… of zit jouw doelgroep in de melkveehouderij? De kans dat jij gaat opvallen met een foto van een koe in een stal is zeer onwaarschijnlijk…

Een paar tips:

Tip 1 - Gebruik foto’s/afbeeldingen van hoge kwaliteit

Maak jij kwalitatief goede producten? Natuurlijk! Maar zorg er dan voor dat je dat ook uitstraalt in je communicatie. Hoe verwacht je anders het vertrouwen van de klant te winnen? Laat staan dat een middelmatige afbeelding opvalt tussen al het andere media-aanbod.

Zorg er dus voor dat je afbeelding mooi en scherp is, en dus kwalitatief goed.

Tip 2 - Gebruik close-up afbeeldingen

Waarom? Hierom:

Close-up

Zie je het verschil? Close-up afbeeldingen vallen meer op. Dat komt omdat het onderwerp beter in beeld is, en daardoor is het voor de kijker duidelijk waar het over gaat. Daarnaast is de smartphone een van de meest gebruikte apparaten voor internet. Op een smartphone is een afbeelding dus kleiner dan op een computer, waardoor wijde afbeeldingen minder duidelijk kunnen zijn close-up afbeeldingen.

Let op!

Dit betekent niet dat je vanaf nu alleen maar close-up afbeeldingen moet gebruiken. Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, kan een wijde afbeelding ook bijdragen aan de context. De keuze hierin is afhankelijk van waar de afbeelding gepresenteerd wordt (video, website, folder, brochure, etc.), en wat je wilt communiceren in de afbeelding.

Tip 3 - Laat een gezicht zien

Fiets je weleens voorbij een huis en denk je bij jezelf: ‘Hé, dat huis lijkt wel heel erg op een gezicht!’.

Wij zijn geneigd overal gezichten in te zien omdat ons brein daar van nature is op ingesteld. Als het relevant is, gebruik dan een gezicht in je afbeelding. Daarom trekken al die vloggers van die gekke bekken op hun Thumbnails voor Youtube.

Dat wil overigens niet zeggen dat je vanaf nu in elke afbeelding een gezicht moet verwerken waar de emotie vanaf knalt. Uiteraard moet het gezicht relevant zijn en deze persoon terugkomen in het artikel of de video. Daarnaast is uitbundig juichend gezicht alsof Verstappen het WK heeft gewonnen ook niet nodig. Sterker nog, als de persoon niet terugkomt of de emotie niet aansluit, zal de lezer het gevoel hebben dat hij in de val is gelokt - zoals we ook in tip #6 bespreken.

Huis met gezicht

Tip 4 - Hanteer de Rule of Thirds

Een lesje basiskennis voor fotografie: de Rule of Thirds. Deze regel slaat op de compositie in een foto; dus hoe je bepaalde elementen en onderwerpen plaatst in een foto. De regel verdeelt de foto in negen gelijke delen, door middel van horizontale en verticale lijnen:

Rule of thirds

Het belangrijkste onderdeel van de foto wordt geplaatst op het deel waarbij de lijnen elkaar kruisen. De Rule of Thirds zorgt voor dynamiek in de foto en maakt het dus aantrekkelijker voor de kijker. Is dit altijd een vereiste? Absoluut niet. Er zijn genoeg professionele fotografen die ook prachtige foto’s maken zonder deze regel. Maar dat zijn dan ook professionals; als niet-professional is de Rule of Thirds een goede start om meer kwaliteit in je foto’s aan te brengen.

Tip 5 - Wees consistent met jouw merk-stijl

Waarom denk je bij rookworsten direct aan de Hema? En bij die grote gele M aan hamburgers? Omdat deze merken consistent zijn in hun communicatie-uitingen. Deze consistentie maakt ze herkenbaar, waardoor je bij bij de eerste vier tonen van de mondharmonica van Unox al aan soep moet denken. Creëer een eigen unieke stijl met je foto’s (maar dat geldt ook zeker voor tekst - zoals elk onderwerp als een vraag te formuleren), en blijf deze stijl volhouden. Uiteindelijk zal deze stijl herkenbaar worden en zul je met jouw communicatie eerder in het oog springen bij jouw ideale doelgroep!

zodat het herkenbaar wordt voor jouw doelgroep.

Tip 6 - Voorkom misleidende content

Voorkom dat je de relatie met je klant om zeep helpt en vermijd clickbait: sensationele en misleidende content om de lezer te verleiden te klikken. Een aantrekkelijke en geoptimaliseerde afbeelding gebruiken is goed, maar zorg ervoor dat wat je beloofd in de afbeelding ook waarmaakt in het artikel of de video erna. Anders ben je niet alleen een (potentiële) klant kwijt, maar heb je ook nog imagoschade te repareren.

Het vergelijken van resultaten

Als marketeer wil je natuurlijk de CTR meten en analyseren om je advertentie te optimaliseren voor de toekomst. Ja, je kunt de resultaten van verschillende CTR’s met elkaar vergelijken, maar een veelgemaakte fout is dat er vervolgens conclusies worden getrokken op basis van deze vergelijkingen.

Dat kan niet. De resultaten van een advertentie op het ene communicatiekanaal kun je niet vergelijken met die van een ander kanaal. Beiden hebben een eigen doelgroep (die deels kan overlappen, maar is nooit 100% gelijk) met specifieke kenmerken, een eigen informatiestroom, bij de ene wordt de advertentie 10% groter getoont dan bij de andere, etc. Soms komt bij het ene platform de advertentie twee dagen eerder online, waardoor de kans bestaat dat een deel van de doelgroep van het andere platform de advertentie al gezien heeft.

Het is ons al vroeg geleerd: appels met peren vergelijken kan niet.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Toch wil je weten hoe je je advertenties kunt optimaliseren en via welk platform jij het beste je doelgroep kunt bereiken. Dat kan slechts op één manier: door erachter te komen waar het verkeer op jouw website van vandaan komt. Probeer te ontdekken op welke website bezoekers zaten toen zij op jouw advertentie of een andere hyperlink klikten die naar jouw eigen website toe leidde. Dat kan bijvoorbeeld door middel van UTM-codes: dit zijn stukjes code die je toevoegt aan een link waarbij je de verkeersbron kunt achterhalen in Google Analytics.

Mede hierdoor is de laatste jaren duidelijker geworden dat kwalitatieve lead belangrijker is dan een kwantiteit: liever tien mensen die écht geïnteresseerd zijn in je product dan 100 mensen die geen interesse hebben.

Lees meer over Contentmarketing