
Hoe je complexe informatie overbrengt
meer over explainer video's
Weet jij in de dagelijkse overload aan informatie jouw boodschap goed over te brengen? En hoe pak je dat aan als die boodschap inhoudelijk complex is? Als het bijvoorbeeld gaat om een moeilijke vaardigheid, een ingewikkeld product of een nieuw proces. De gebruikelijke tekstuele en grafische aanpak kan dan tekortschieten. Een duidelijke explainer is een sterk alternatief. Want in zo’n video kun je complexe informatie op een boeiende en effectieve manier presenteren.
Wat is een explainer?
Een explainer is een video waarin complexe concepten, processen of taken op een eenvoudige en begrijpelijke manier worden uitgelegd. Dit is een effectief communicatiemiddel om ingewikkelde informatie op een heldere, visueel aantrekkelijke manier over te brengen.
Met een explainer bedoelen wij ook een uitlegvideo, tutorial, how-to video en instructievideo. Dit zijn allemaal verschillende benamingen voor (ongeveer) hetzelfde. Voor het gemak gebruiken wij alleen de term explainer.
Waarom een explainer?
Het brein verwerkt visuele informatie veel sneller dan tekst. Zo kun je met een explainer jouw expertise delen op een makkelijke manier, in een relatief korte tijd én met een groot bereik. Maar de werking van ons brein is niet de enige reden waarom steeds meer bedrijven een explainer inzetten.
8 redenen om te kiezen voor een explainer
- Betere vindbaarheid - Youtube is een van de grootste zoekmachineplatforms van de wereld. Video’s hebben dan ook een groot bereik.
- Hogere impact - Video maakt gebruik van meerdere zintuigen. De impact is groter dan bij statische teksten of afbeeldingen.
- Hogere attentiewaarde - Bij explainers is de aandachtspanne van het publiek langer. Deze video’s worden doorgaans helemaal bekeken. Alle informatie wordt door de kijker gezien en door de hoge attentiewaarde bovendien beter onthouden.
- Heldere communicatie - Bewegende beelden, illustraties en animaties kunnen complexe informatie op een eenvoudige en aantrekkelijke manier weergeven.
- Emotie - De audio, zoals spraak of achtergrondmuziek, helpt bij het overbrengen van emotie en sfeer.
- Breed inzetbaar - Video is breed inzetbaar en kan worden verspreid via websites, sociale media en e-mailings.
- Betere conversie - Video's genereren betrokkenheid en interactie bij het publiek en hebben daardoor een betere conversie. Bovendien zal het publiek dat jouw video ziet, je beter herinneren.
- Voordelig - Video's hebben een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, omdat ze relatief kosteneffectief worden geproduceerd en een langdurig effect hebben.
Voorbeeld van een explainervideo
Bij een explainervideo leg je stap voor stap je boodschap uit. Zo wordt in onderstaande explainervideo het hele proces rondom een online uitzending toegelicht. Alles komt aan bod. De kijker krijgt een compleet beeld van wat hij of zij kan verwachten. Daarbij kan de kijker de explainer makkelijk pauzeren, terugspoelen en terugkijken, maar ook eenvoudig delen met anderen.
Wanneer zet je een explainer in?
Benieuwd of een explainer kan helpen bij jouw communicatievraagstuk? Bekijk onderstaande voorbeelden ter inspiratie.
- Complexe concepten. Is de boodschap moeilijk uit te leggen in tekst? In een video gebruik je visuele elementen, illustraties en animaties waarmee je de boodschap begrijpelijk overbrengt.
- Stapsgewijze instructies. Als je wilt laten zien hoe je iets moet doen, bijvoorbeeld een reparatie of als je uitleg wil geven hoe een robot of een software werkt, dan kun je in een video de stappen visueel demonstreren. Dat maakt het leerproces voor de kijker een stuk makkelijker.
- Demonstratie van producten. Wil je een nieuwe landbouwmachine of agrarische dienst presenteren, dan kan een uitlegvideo helpen om de kenmerken, voordelen en het gebruik ervan op een aantrekkelijke manier te tonen.
- Visuele storytelling. Met een uitlegvideo met beelden, voice-over en muziek kun je op een impactvolle manier je verhaal vertellen, je bedrijf presenteren of je boodschap overbrengen. Een goed voorbeeld hiervan is een werken-bij video waarin je een rondleiding geeft door jouw bedrijf en vertelt over je unieke eigenschappen.
- Onderwijs en training. Uitlegvideo’s worden veel ingezet voor educatieve doeleinden, bijvoorbeeld in e-learning-modules, online cursussen of tutorials.
Aan de slag
Wil je je verder verdiepen in explainers en andere videoproducties, lees dan ook onze artikelen ‘Formats voor explainers’ en ‘In zes stappen naar een effectieve videoproductie.” Of neem contact met ons op. Onze videoproducers Bram, Jasper en Quinton denken graag met je mee. Je bereikt ons op telefoonnummer +31 (0)314 756211 of per e-mail video@agrio.nl.