
Marketingtrends 2024
Van shorts & longs tot interactieve content
Wat staat ons te wachten in 2024? De digitale wereld evolueert doorlopend. Ook het consumentengedrag reageert hierop en verandert. Wil je bijblijven als marketeer in de agrarische sector dan is het essentieel om vooruit te kijken en mee te bewegen met trends en ontwikkelingen. Lees hier 5 trends die van invloed kunnen zijn op jouw marketing- en salesplannen voor het komend jaar: van AI tot social shopping.
#1 AI: van hype naar assistent
Wat begon als handige tool voor het genereren van content, is inmiddels uitgegroeid tot een vaste assistent van vele contentmakers. Chat GPT draagt ideeën aan, doet suggesties en helpt je blunders te voorkomen bij het maken van relevante en pakkende content voor jouw agrarische doelgroep.
De evolutie van ChatGPT valt samen met een groter bewustzijn van privacy. Met het wegvallen van third-party cookies vorig jaar kun je minder gegevens verzamelen en lastiger personaliseren. De Europese AI Act (Wet op Kunstmatige Intelligentie) moet ervoor zorgen dat AI op een ethische en verantwoorde manier wordt toegepast in de Europese Unie. Voor contentmakers die AI inzetten bij het creëren van content - blijf alert op privacy. Want de ontwikkelingen met AI gaan sneller dan de EU haar wetgeving kan vaststellen. Benieuwd hoe wij AI inzetten? Lees hoe ChatGPT onze workload verlicht in onderstaand artikel.

#2 Videocontent: van shorts tot long form video
Een vraag die wij regelmatig ontvangen is: wat is de ideale lengte van een video? Ons antwoord: het verschilt per platform en per doelgroep, maar één ding is zeker: de aandachtsspanne is kort.
Ook in 2024 blijft video op socials nummer 1 in het trekken van de aandacht, en daarbij zijn de eerste 4 seconden van de video het belangrijkst. Pak je dan de interesse van de kijkers, dan houd je hun aandacht vast. Short video’s zijn een ideaal middel om het bewustzijn van jouw doelgroep te prikkelen voor bijvoorbeeld jouw nieuwe landbouwproduct of middel voor diergezondheid.
Naast de snelle, short content blijft er behoefte aan diepgaande informatie. Long form video content duurt langer dan 10 minuten en vervult een andere functie in de klantreis. In deze video's vinden jouw potentiële klanten de informatie die zij nodig hebben in hun onderzoeksfase. Maar ook wanneer het product al is aangeschaft en wordt gebruikt bieden long form video’s relevante, uitgebreide gebruikersinformatie. Explainer video's zijn long form videoformats die we in 2024 nog meer zullen zien. Zet je komend jaar meer in op video? Bedenk dan dat je met shorts perfect de aandacht kan trekken en de bewustwording kan prikkelen, en creëer voor verdiepende kennisdeling inhoudelijk sterke long form video’s.
Meer over complexe informatie overbrengen met explainer video
#3 Interactieve content voor betrokkenheid én data
Iets wat we meer gaan zien in 2024 is interactieve content. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je vergroot de betrokkenheid van jouw doelgroep én verzamelt waardevolle data. Hoe? Nou, bijvoorbeeld met een quiz over een actueel agrarisch thema waarin jouw product of dienst een rol speelt. Het publiek dat hieraan meedoet beantwoordt vragen, waardoor jij informatie verzamelt over hun voorkeuren. Zo creëer je een grotere betrokkenheid bij jouw merk en ontvang je specifieke data. Dit biedt inzicht voor een gerichtere aanpak van jouw vervolgcampagnes.
#4 Minder content, meer vormen én meer promotie
Ja, je leest het goed: minder content. Maar dan wel van meer kwaliteit. Deel kennis waar boeren echt iets aan hebben, zoals technische gegevens, diepgaande achtergrondinformatie en baanbrekende praktijkcases. Investeer je tijd en energie in het maken van rijke content, die je vervolgens verspreid via verschillende vormen. Deel je content bijvoorbeeld via een infograpic, een explainer video, een long read artikel en een diepte-interview. De inhoud die je op verschillende manieren hebt gepubliceerd, ga je vervolgens fanatiek promoten. Mogelijkheden genoeg: via video shorts, social posts, online bannering, mailings en social advertising. Het draait in 2024 niet alleen om gezien worden, maar vooral om gezien te worden als een waardevolle bron van informatie.
#5 SEO evolutie en social commerce
SEO blijft essentieel, maar de spelregels veranderen. Steeds vaker zoeken we informatie op via social media, YouTube, Pinterest en platforms zoals Amazon of Bol. Google heeft niet langer het alleenrecht op onze zoektocht naar antwoorden en oplossingen. Dat laat ook onderzoek van Google Senior Vice President Prabhakar Raghavan zien: bijna 40% van de jongeren kijkt niet meer op Google Maps voor een lunchplek, maar start hun zoektocht op TikTok en Instagram.
Terwijl SEO zich uitbreidt naar verschillende online gebieden, groeit ook het social shopping. Social media is naast een plek voor sociaal contact ook een winkelomgeving geworden. Heb je een webshop in bijvoorbeeld landbouwproducten of bedrijfskleding? Met social commerce kun je jouw producten direct presenteren op platforms zoals Instagram en Facebook. Klanten kunnen de producten bekijken, recensies lezen en zelfs aankopen doen zonder de sociale media-app te verlaten. Hierdoor creëer je een naadloze winkelervaring en vergroot je de betrokkenheid van je (jongere) doelgroep.
Je bent aan zet
Welke trends hebben straks invloed op jouw marketingplan? Welke campagnes gaan floreren in 2024? Wij gaan het meemaken met Al als creatieve assistent en videocontent die niet alleen snel is, maar ook doordrenkt met diepgang. We gaan interactieve content zien die zowel leuk, als slim is en marketeers voorzien van waardevolle inzichten. En te midden van een overdaad aan informatie, zullen we ervaren dat minder soms echt meer is.
Wil je hierover verder sparren met een van onze marketeers of media adviseurs? Mail ons voor een vrijblijvende afspraak. We denken graag met je mee!