
Meer bereik door contentoptimalisatie
Profiteer van Google Discover: 7 tips!
De droom van iedere marketeer: content die precies de lezers bereikt die je voor ogen hebt. Alsof je de hoofdact bent op mainstage en het podium de nieuwsfeed is van jouw doelgroep. Google Discover kan je hierbij helpen. Want wordt jouw artikel of blog door Discover opgepikt dan bestaat het publiek grotendeels uit (toekomstige) fans. En een betrokken publiek levert meer views en respons op. Wil je ook schitteren in de Discover line-up van jouw doelgroep? Schrijf dan ijzersterke content die Google oppikt. Lees verder voor meer inzicht in het optimaliseren van jouw content voor Discover; inclusief de succesvolle klantcase van GEA.
Google Discover
Discover is beslist geen zoekmachine. Eerder een persoonlijke assistent die haar gebruikers heel goed kent en precies weet welke informatie relevant is voor hen. In de nieuwsfeed (op de smartphone) verschijnen dan ook uitsluitend updates die passen bij hun interesses en zoekgedrag. Met Discover vind je, zonder te zoeken.
Iedere persoonlijke nieuwsfeed is uniek. De inhoud is gebaseerd op zoekgeschiedenis, locatie en de persoonlijke voorkeuren die bij Discover zijn aangeven. Nieuwsupdates op Discover zijn dan ook relevant en waardevol voor de ontvanger. Dat maakt de nieuwsfeed van jouw doelgroep een felbegeerde podiumplek voor jouw content. De vraag is: hoe kom je in de line-up?
7 tips voor contentoptimalisatie
Goed nieuws: je komt automatisch in aanmerking voor Discover als Google jouw content indexeert (en het voldoet aan het contentbeleid van Discover). Je hebt hiervoor geen tags of structured data nodig. Maar je kunt jouw content wel optimaliseren en zo een betere plek bemachtigen op Discover: 7 tips.
#1 Maak hoogwaardige EEAT content
Een open deur. Natuurlijk doe je dit al. Als expert in jouw vakgebied deel je waardevolle content die voldoet aan de principes van EEAT: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Zo geef je voor Google Search antwoorden op vragen die spelen bij jouw doelgroep. En dit is meteen het verschil tussen schrijven voor Search en schrijven voor Discover. Want waar traditionele SEO zich richt op specifieke zoekopdrachten en daarop de meest relevante resultaten biedt, pakt Discover het anders aan. Daar vind je zonder te zoeken. Discover levert content op basis van de interesses van de gebruikers, zonder dat hiervoor een zoekopdracht is ingevuld. Je kunt pas uitblinken op Discover als jouw EEAT content relevant is voor de doelgroep.

#2 Gebruik grote afbeeldingen
Visuele aantrekkingskracht is van cruciaal belang op Discover. Op dit podium ben je sterk afhankelijk van jouw visuele presentatie. In de nieuwsfeed nemen afbeeldingen namelijk de meeste ruimte in. Jouw publiek ziet als eerst jouw beeld, daarna de kop en pas na doorklikken ook jouw content. Gebruik daarom een afbeelding die aansprekend, relevant en passend is bij de inhoud. Denk aan praktijkbeelden van landbouwtechnologie, portretten van agrariërs (mensen zien het liefst mensen) en fraaie composities met kleurrijke gewassen of boerderijdieren. Met de aanbevolen grootte van 1200 x 1200 pixel ziet jouw content er optimaal uit op Discover.
#3 Video scoort
Overweeg om video’s te gebruiken in plaats van afbeeldingen. Video content scoort goed op Discover. Meer over video vind je in ons blog ‘In zes stappen naar een effectieve videoproductie’. Een pakkende visuele presentatie van je content is essentieel om de aandacht van de kijker vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan een infographic-stijl, waardoor jouw publiek de informatie gemakkelijk kan begrijpen.
#4 Schrijf een pakkende kop
Jouw afbeelding vangt de aandacht, maar de kop hengelt het publiek binnen. Zorg ervoor dat de afbeelding en de kop samen de juiste boodschap overbrengen en nieuwsgierigheid opwekken. Relevantie is de rode draad op Discover. Is jouw content relevant voor een doelgroep, die volgens de data van Google hierin geïnteresseerd is, dan verschijnt deze in hun persoonlijke nieuwsfeed. De kop is voor Discover een belangrijk item om de relevantie van jouw content te meten.
#5 Maak trending topics en evergreens
Zowel trending topics als evergreens zijn waardevol op Discover. Houd oudere content fris door regelmatig updates toe te voegen, zoals nieuwe inzichten en klantervaringen. Zo creëer je een gebalanceerde mix van actuele en tijdloze inhoud.
#6 Investeer in jouw website
Google Discover houdt van betrouwbare, hoogwaardige bronnen. Dus, check regelmatig hoe jouw website presteert. Zorg ervoor dat alle links goed functioneren en dat jouw website gebruiksvriendelijk is. Een snelle laadtijd en een gestructureerde website tillen de betrouwbaarheid als geheel naar een hoger niveau. Dit komt je positie in de Discover-feed alleen maar ten goede. Met een optimale gebruikerservaring, bouwt je website aan autoriteit en vertrouwen, zowel bij gebruikers als bij Google Discover.
#7 Social promotie
Discover integreert data, zoals bezochte websites en social interactie, in het algoritme. Vergroot de betrokkenheid bij jouw content door een breed bereik op sociale media te creëren, eventueel via betaalde promotie.
Klantcase: ruim 27.000 views
GEA Farm Technologies zag in 2023 het aantal views van hun kennisartikelen op Melkvee.nl fors stijgen. Uit het niets werd hun content niet door honderden, maar door ruim 27.000 belangstellenden bekeken. De artikelen scoorden wel vier keer meer betrokken weergaven dan hun voorgangers. Data liet zien dat Google Discover een groot aandeel had in dit blijvende succes. Hoe? Lees er meer over in de klantcase van GEA 'Verhalen die viral gaan.'

Aan de slag
Wil je net als GEA het bereik van jouw content fors vergroten? Ga aan de slag met de bovenstaande tips en haal extra inspiratie uit de klantcase van GEA. In de Search Console vind je bij Prestaties het Discover-verkeer van jouw website. Ontdek hoe je ervoor staat en meet de impact na invoering van de bovenstaande 7 tips. Optimaliseer je content voor Google Discover en vergroot je zichtbaarheid op dit krachtige platform. Meer weten? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee.