
Nieuw magazine: onzeGrond
Kennis en inspiratie voor grondgebonden boeren
In juni 2025 ontvangen 20.000 grondgebonden boeren een nieuw magazine op de mat: onzeGrond. Na het succes van onzeWeidevogels slaan de makers opnieuw de handen ineen. Dit keer draait het om een ander essentieel onderdeel in de landbouw: de bewustwording rondom bodem en water verhogen.
“Veel kennis over het samenspel tussen bodem en water is lastig vindbaar, of zelfs verloren gegaan,” vertelt Mark Oude Luttikhuis, een van de drijvende krachten achter deze nieuwe uitgave. “onzeGrond focust daarom op de kansen, op de verwondering voor natuurlijke processen en op de vertaling naar de praktijk: wat kan er wél? We weten ook nog heel veel niet.”
Gijs Gjaltema van JEEN is samen met Mark initiatiefnemer van zowel onzeWeidevogels als onzeGrond. In dit artikel: drie vragen aan Mark over de aanleiding, insteek en verwachtingen bij deze nieuwe titel.

Wat was de aanleiding om, na onzeWeidevogels, een magazine te maken over bodem en water?
“Allereerst omdat onzeWeidevogels zo goed ontvangen is. Boeren waarderen het magazine omdat het niet belerend is, maar thema’s als graslandbeheer, bemesting, biodiversiteit en natuur op een inspirerende manier benadert - vanuit hun eigen praktijk. Daarnaast brengt het verbinding tot stand tussen boeren, organisaties en projecten rond natuurinclusieve landbouw. Die samenwerking zorgt voor extra zichtbaarheid en bereik, met een tone of voice die we bewust bewaken,” vertelt Mark.
“Wij, en dan bedoel ik Agrio, in samenwerking met Gijs, voelen dat er rondom bodem en water ook behoefte is aan extra bewustwording en inspiratie. We bundelen dat onder de titel onzeGrond, omdat deze twee elementen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.”
Geboren op de boerderij aan de Mosbeek in Noordoost-Twente, een plek waar natuur en boeren hand in hand gaan, werd bij Mark al vroeg het zaadje geplant voor zijn betrokkenheid bij landbouw en natuur - zowel persoonlijk als professioneel. Na zijn opleiding in milieukunde en natuurbeheer startte hij zijn loopbaan bij uitgeverij Agrio, waar hij zich sindsdien inzet voor het delen van kennis en informatie die boeren helpt hun bedrijf toekomstbestendig te maken én te houden. In zijn werk ziet hij van dichtbij hoe de maatschappij, beleid en klimaatverandering vragen om een bewustere omgang met de bodem en het landschap als cruciale productiefactoren voor de toekomst van boerenerven. Wat hij met beide titels wil bereiken, komt voort uit een diepe persoonlijke betrokkenheid.
Wat kunnen lezers verwachten in onzeGrond?
“De toon van de redactie is open, creatief en inspirerend. We bieden geen ‘oplossingen’, maar wijzen een weg waarop de lezer zich naar eigen inzicht kan ontwikkelen,” vertelt Mark. "De verhalen in onzeGrond zijn vooral inspirerend. Beeld is super belangrijk, het moet echt een mooi magazine worden. De redactie is in gang gezet, met onder andere een coverstory rond 'Laat de grond voor je werken', de rubriek 'Wat zit er in mijn sloot?' en nog veel meer artikelen waarin oude en nieuwe inzichten op inspirerende wijze worden vertaald.”
Partners zoals Staatsbosbeheer, Deltaplan Agrarisch Waterbeheer, WUR, FrieslandCampina en Vitens dragen bij met kennis en financiële steun. Mark en Gijs zien ook bij onzeGrond veel enthousiasme vanuit het groene domein, maar roepen nadrukkelijk ook agribusinessbedrijven op om aan te haken. “Zij spelen een cruciale rol als ze hun klanten - de boeren - goed willen blijven bedienen,” aldus Mark. "Ook om meer herkenning van ‘hun sector’ te krijgen is het belangrijk dat ook coöperaties en agribusiness hun gezicht laten zien."
Ook voor provincies en waterschappen is het thema relevant. Bodem en water raken direct aan hun gebiedsopgaven in het landelijke gebied. Als voorbeeld noemt Mark provincie Friesland, die jaarlijks een maatwerkeditie van onzeWeidevogels maakt. “Met een omhechter, plaatwissel en een selectieve verspreiding maken ze slim gebruik van het magazine als communicatiekapstok”. Voor projecten met de juiste intrinsieke motivatie biedt onzeGrond een enorme kans om meer impact te realiseren. “Want dat is het effect van het op tafel liggen bij - en gelezen worden door - bijna 20.000 grondgebonden boeren”
Zijn er plannen om onzeGrond structureel terug te laten keren, net als onzeWeidevogels?
“Ja, die ambitie is er zeker. Maar de focus ligt nu eerst op deze eerste uitgave,” vertelt Mark. “Dat is al een aardige krachttoer, gezien het feit dat we deze special eind juni bij de boeren op de mat willen hebben. Belangrijk in de positionering van onzeGrond is ook de wisselwerking met de vakbladen en portals van Agrio, zoals Akkerwijzer en Melkvee. Waar, wanneer, en hoe breng je inspiratie en verdiepende vakkennis op een manier die de boer raakt? Dat luistert nauw. De ervaringen van partners nemen we zeker mee, maar het allerbelangrijkst zijn de signalen uit het veld. Op basis van de reacties van boeren besluiten we of we doorgaan met onzeGrond als terugkerende titel.”
Meer weten of bijdragen aan onzeGrond?
Neem gerust contact op met Gijs (gijs@jeen.nl) of Mark (mark@agrio.nl). Er zijn volop mogelijkheden om aan te sluiten als partner, kennisleverancier of via maatwerkcommunicatie.
“We kijken altijd naar de specifieke communicatiebehoefte van bedrijven en organisaties,” aldus Mark. “Dat vraagt om maatwerk. Maar alles begint bij de juiste motivatie en de wil om samen iets moois te maken waar de boer écht wat aan heeft.”