achtergrond afbeelding

Onze historie

Dit is Agrio

Van drie man sterk tot een club van bijna 100 vakmensen. Wij zijn hard gegroeid sinds de oprichting, ruim 35 jaar geleden. Hoewel er veel vakbladen, online platforms en specialismen zijn bijgekomen, is onze basis gelijk gebleven. Dat zie je terug in onze kernwaarden: echt, scherp, aandacht en kameraadschap.

Crossmediaal mediabedrijf met een missie

Agrio is een crossmediaal mediabedrijf met sterke agrarische wortels. We staan voor elkaar, voor de boer en voor een eerlijk verhaal. Met onze kennis van de agrarische sector willen wij boeren helpen toekomstbestendig te worden en te blijven. Dat is onze missie.

Ook als je geen boer bent

Boer zijn is overigens geen verplichting. Ieder bedrijf met een vraagstuk in marketing en media kan bij ons terecht. Wij verzorgen vormgeving, videoproducties, fotografie, contentmarketing, events en nog veel meer voor de meest uiteenlopende bedrijven. Klop gerust bij ons aan voor een kennismaking. Meer over Agrio? Lees dan verder over hoe ons verhaal begon.

De jaren '80

In gesprek met boeren in de regio

Agrarisch Regio Onafhankelijk, afgekort en samengevoegd is dat Agrio. Uitgeverij in agrarische vakbladen. De Agraaf is ons eerste boerenblad. Hij verschijnt eind jaren ’80 in de Graafschap en de Liemers. Agraaf is een samenstelling van Agrarisch en Graaf, wat schrijven betekent. Boeren zijn onze doelgroep en onze inspiratie. Daarom staan wij jaarlijks op agrarische vakbeurzen, zoals de Agrado in Doetinchem. Hier ontmoeten wij de boer en horen we wat speelt op het erf. Wat de boer bezighoudt, dat is voer voor onze redactie. Daar schrijven wij over.

Onze club van Agrioten, zoals we onszelf graag noemen, is nog klein. Een handvol collega’s, die boven een modezaak in het hart van het dorp Wehl boerenbladen maakt. Voor de gevestigde orde van landbouwuitgevers zijn we direct een luis in de pels. Met ons ondernemende, iets wat brutale karakter en zeer scherpe prijs-kwaliteitverhouding maken wij snel naam als nieuwkomer. Wij zijn bovendien onafhankelijk en dat onderscheid ons van de leden- en coöperatiebladen. De onafhankelijkheid van onze redactie is nog altijd ons grootste en unieke goed.

Agrarische beurs Ben van Uhm
Ben van Uhm op agrarische vakbeurs

De jaren '90

Agrarische vakbladen met een landelijk bereik

Digitaal DTP-en is er dan nog niet bij. Alles gaat met de hand. We knippen stroken van advertenties en artikelen, en plakken deze met wax op grote vellen. Met onder de ene arm een koffer vol vellen en onder de andere ons boerenadressenboek gaan we naar de drukker. Hier worden de vellen drukplaten, die vervolgens een mal zijn voor de prints. Onze kranten gaan in vieren gevouwen en bijeengehouden met een etiketwikkel door naar de verspreider. Op zaterdag belanden ze bij de boeren in de bus. Zo leveren we iedere drie weken onafhankelijk, regionaal, agrarisch nieuws.

Interview door redacteur Robert Ellenkamp
Interview door redacteur Robert Ellenkamp.

Uitbreiding en competities

In de jaren ’90 bereiden wij ons portfolio uit tot vier regionale kranten, die gezamenlijk een landelijke dekking hebben. We volgen hierbij de provinciegrenzen, zodat alle boeren in ons land worden bereikt zonder overlap of lege gebieden. We maken Vee & Gewas voor het Oosten van Nederland, Veldpost voor de Noordelijke provincies, Stal & Akker voor het Zuiden en Agraaf voor het Westen.

Ook organiseren we verschillende competities, zoals Topkuil waarin we op zoek gaan naar de beste kuil van Nederland en de verkiezing de Beste Boerenkoe en de Boerin van het Jaar. Onze competities leveren naast winnaars, ook interessante informatie op voor onze lezers. Ze nemen een kijkje in de keuken van hun collega’s.

Verkiezing Boerin van het jaar 1998
Verkiezing Boerin van het jaar 1998

Agrio's Agrarische Database

In 1996 zijn wij gestart met de Agrarische Database. Hierin staan de gegevens van nagenoeg alle Nederlandse boeren. De database beschikt over hun actuele adressen en andere bedrijfsspecifieke kenmerken. Agrio’s Agrarische Database geeft ons al meer dan 25 jaar inzicht in de interesses en het zoekgedrag van boeren. Dit nemen wij mee in de uitingen van onze mediamerken en in de begeleiding van onze kennispartners en adverteerders. De Agrarische Database wordt up-to-date gehouden door onze abonnementenafdeling. Bij hen kunnen onze lezers terecht met vragen over hun abonnement.

De jaren '10

Online platforms

Agrarisch nieuws is er iedere dag. Daarom brengen wij naast onze vakbladen nu ook actualiteiten en kennisartikelen via onze online platforms. Op de websites Akkerwijzer.nl en Melkvee.nl heeft de boer toegang tot de kennis die hij nodig heeft, op het moment dat het hem het best past.

Ook breiden we onze sectorale titels uit. We brengen PigBusiness voor varkenshouders op de markt en Pluimveeweb voor pluimveehouders. Beiden hebben ook een online platform. Al kiezen we bij Pluimveeweb voor een andere insteek. Het online platform wordt als eerste gelanceerd en na paar jaar volgt ook het fysieke vakblad. Ondertussen zijn onze redacteuren nog altijd dagelijks in gesprek met de boer. We staan dan letterlijk met beide benen in de modder op het boerenbedrijf.

24/7 agrarisch nieuws op onze online portals
24/7 agrarisch nieuws op onze online portals.

Live en online events

Wij gaan naar de boeren toe, maar wij nodigen ze ook uit, bijvoorbeeld voor onze thema-avonden. Op zo’n bijeenkomst staat één thema centraal. Meerdere deskundigen schuiven aan tafel om hun licht te werpen op het onderwerp. Wij organiseren o.a. Het Pluimvee Symposium en de Regiodag Melkvee. Daarnaast bieden wij evenementen die de boer online kan volgen, zoals webinars en de Agrio TV Uitzendingen.

Thema avond PigBusiness
Thema avond PigBusiness.
Online uitzending landbouwdebat
Online uitzending landbouwdebat.

Kennispartners

Wij delen onze kennis niet alleen met boeren, maar ook met bedrijven. Wij helpen hen de boer beter te bereiken. Wat zoekt hij? Waar haalt hij zijn informatie vandaan? Met inzicht in het zoekgedrag van boeren kunnen onze adverteerders de juiste boodschap, in de juiste vorm én op het juiste moment in beeld brengen bij hun doelgroep. Daar helpen wij hen mee. Onze kennispartners delen hun expertise en ervaring direct met de boer via onze online platforms. Hier hebben zij een eigen microsite waarop zij inhoudelijk artikelen publiceren.

De jaren '20

Crossmediaal mediabedrijf

Het begrip uitgeverij dekt al lange tijd de lading niet meer. Inmiddels zijn wij specialisten in marketing en media. Naast publiceren, produceren wij ook. Van YouTube videoproducties tot live events, en van op maat gemaakte advertenties tot klantspecifieke magazines. Alles in eigen huis. Zo beschikken we over een eigen studio, waar ons videoproductieteam de Agrio TV uitzendingen en webinars opneemt en uitzendt.

Agrio is uitgegroeid tot een crossmediaal mediabedrijf. Wij zijn met zo’n 100 specialisten. Samen zetten wij ons in voor de boer. Die willen wij van de juiste informatie voorzien die nodig is bij het managen van het boerenbedrijf. Daarnaast bedienen wij bedrijven buiten de agrarische sector. Ook voor hen verzorgen wij fotografie, contentmarketing, videoproducties, eventorganisatie, webinars en webdesign, en verhuren wij onze studio.

Video producent Quinton tussen de koeien
Video producent Quinton tussen de koeien.
Vormgevers Jan en Sabre op kantoor
Vormgevers Jan en Sabre op kantoor.

Sterke Erven

Kennisdeling binnen de agrarische sector is broodnodig. Want met de stikstofcrisis, de natuurwetten en de boerenprotesten lijkt de druk van alle kanten te komen. Steeds vaker horen wij dat boeren zich afvragen: hoe moet ik hiermee omgaan? Een vraag die ons raakt en motiveert onderdeel te zijn van een positieve ontwikkeling. Onze inhoudelijke artikelen en inspirerende events zijn slechts enkele van de velen handvatten die wij aan boeren bieden. Zo willen we hen helpen toekomstbestendig te worden én te blijven. Dat is onze missie. Dat is Sterke Erven! Jaarlijks houden wij een Sterke Erven Monitor onder boeren om nog meer inzicht te krijgen in de sector. De hoofdthema’s die hieruit voortvloeien, hetgeen dat de boeren bezighoudt, zijn de uitgangspunten voor onze vakbladen, online platforms en events.

Sterke Erven
Onze missie met Sterke Erven: boeren helpen toekomstbestendiger te worden en te blijven.

Het Goed Boeren Plan

Onze brede kennis van de agrarische sector is ook voor bedrijven interessant. Wij begeleiden adverteerders en onze kennispartners bij het beter begrijpen en bereiken van hun doelgroep. Met onze sessie Ken De Boer bieden we bedrijven inzicht in het mediagedrag van hun ideale klant. Een stapje verder gaat Het Goed Boeren Plan, een strategisch marketingplan waarin we echt de diepte in duiken.

Over de grens

Ons unieke, onafhankelijk geluid wordt ook buiten de landsgrenzen gehoord. Zo heeft Trekkerweb internationaal veel kijkers en worden de online portals van onze mediamerken ook door Belgische boeren bezocht. Zelf slaan we de vleugels uit met Gefluegelnews.de, waarmee we sinds 2022 in Duitsland actief zijn.

Kennismaken?

Benieuwd wat wij voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op, per e-mail of telefonisch +31 (0)314 – 684448. Agrariër of niet - wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal.